O sytuacji na polskim rynku nieruchomości mówi Urszula Sobczyk, dyrektor działu wycen w Cresa Polska.
duży popyt obserwujemy właściwie we wszystkich segmentach rynku. Jest drogo, choć stopy zwrotu w Polsce wciąż są zdecydowanie wyższe niż w Europie Zachodniej. Najlepszych nieruchomości w sektorze handlowym przynoszą ok. 5 proc., w biurowym – ok. 5,25 proc., a w magazynowym - 6,5 proc.
Na niższe ceny mogą liczyć nabywcy nieruchomości z problemami – na przykład słabszych centrów handlowych, starszych budynków biurowych, w których brakuje najemców, gruntów o nieuregulowanym statusie planistycznym. Produkty inwestycyjne generujące stałe dochody, obarczone relatywnie małym ryzykiem, nie są dziś tanie z uwagi na znaczący popyt. Spowodowany jest on dużą ilością pieniądza na rynku inwestycyjnym. Tak jest i w Polsce, i na rynkach międzynarodowych. W naszej ocenie jesteśmy bardzo blisko momentu, w którym kończą się możliwości dalszego wzrostu wartości kapitałowych na rynku nieruchomości komercyjnych spowodowane kompresją stóp kapitalizacji.
Z naszych obserwacji wynika, że zamawiający wyceny w coraz większym stopniu są zainteresowani bardzo szczegółowymi analizami rynków nieruchomości, w tym oceną obecnej i przyszłej konkurencji. Istotne jest również wnikliwe analizowanie wskaźników dla danej nieruchomości w perspektywie długoterminowej – np. stopnia wynajęcia obiektu, kosztów operacyjnych na mkw. oraz odniesienie do rynkowego benchmarku. W raportach z wyceny prezentujemy dodatkowo analizę wskazującą m.in. mocne i słabe strony przedmiotu wyceny oraz szanse i zagrożenia płynące z samego rynku.
Dawniej analizę SWOT dodawano wyłącznie w wycenach dla banku lub na życzenie klienta. Teraz dla nas jest to standardowa część raportu z wyceny. Z pewnością kupujący nieruchomości są dziś bardziej wymagający, dokonując wyboru, zwłaszcza w sektorze handlowym. Dziesięć lat temu większość obiektów handlowych działała dobrze lub bardzo dobrze. Większość nowych projektów deweloperskich była niemalże skazana na sukces z uwagi na małe nasycenie rynku powierzchnią handlową.