Outlety: Kino i kręgle w centrum wyprzedażowym

Outlety zmieniają oblicze. Obok sklepów z tańszym towarem powstają lokale usługowe i gastronomiczne.

Aktualizacja: 28.07.2017 01:54 Publikacja: 28.07.2017 00:40

Centrum Fashion Outlet Kraków powstanie w dzielnicy Dąbie

Centrum Fashion Outlet Kraków powstanie w dzielnicy Dąbie

Foto: mat. inwestora

W całej Polsce, jak podaje Colliers International, jest 14 centrów wyprzedażowych. Trzy działają w Warszawie, dwa w Białymstoku. Po jednym outlecie mają Kraków, Wrocław, Gdańsk, Sosnowiec, podłódzki Rzgów, Poznań, Szczecin, Lublin i Rzeszów.

– Na zaawansowanym etapie przygotowań są kolejne cztery inwestycje – podaje Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International. – Centra wyprzedażowe powstaną na Górnym Śląsku (Silesia Outlet Gliwice), w Bydgoszczy (Metropolitan Outlet i Outlet Center Bydgoszcz) oraz w Krakowie.

Zgodnie z definicją International Council of Shopping Centers centrum wyprzedażowe to obiekt, w którym producenci i sieci handlowe sprzedają po obniżonych cenach (30–70 proc.) nadwyżki towarów, końcówki kolekcji i egzemplarze próbne.

– Oferta rozrywkowa i gastronomiczna nie jest niezbędna, ale mile widziana przez klientów – mówi Michnikowska. – Na razie mamy w Polsce tylko jedno centrum wyprzedażowe, w którym jest kino. To Outlet Park Szczecin.

Marki premium

Obiekty wyprzedażowe zaczynają się jednak zmieniać. Centrum Fashion Outlet Kraków (powstanie po przebudowie Galerii Plaza) zaoferuje także kawiarnie, restauracje, kręgielnię i kino Cinema City IMAX. Inwestycja ma być ukończona w 2018 r. Wśród najemców będą marki modowe i sportowe, także premium. W części restauracyjno-rozrywkowej znajdą się m.in. McDonald's, Fitness Platinium, Pink Bowling. Inwestorem jest Peakside Capital, spółka realizująca podobne inwestycje w Niemczech oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Deweloperem i zarządcą obiektu jest PRÔM. – Fashion Outlet Kraków jest zupełnie nową koncepcją na polskim rynku. To połączenie zalet nowoczesnej galerii z centrum outletowym – mówi Thomas Reichenauer, dyrektor zarządzający PRÔM. – Inwestycja ma sprostać rosnącym wymaganiom najemców poszukujących atrakcyjnej, dobrze zlokalizowanej i zyskownej powierzchni handlowej – podkreśla.

Także w Krakowie, w kompleksie typu mixed-use, ma powstać centrum wyprzedażowe Cracovia Outlet. Obiekt przy ul. Nowohuckiej , którego inwestorem jest KG Group, pomieści prawie 150 sklepów. Otwarcie zaplanowano na 2019 r.

Z hipermarketem

Pozwolenie na budowę ma już gliwickie centrum Silesia Outlet. Inwestorem jest 6B47 Poland. Na niemal 20 tys. mkw. będzie ponad 120 salonów marek odzieżowych i obuwniczych. Sklepy otworzą m.in.: Umbro, Adidas, Puma, New Balance, Reebok, Guess, Kazar, Pierre Cardin, Venezia i Unisono, Vistula i Wólczanka, Kubenz, Bruno Zinger, Lavard.

– W pierwszym etapie powstanie 12 tys. mkw. powierzchni połączonej z centrum Auchan – zapowiada Mirosław Januszko ze spółki 6B47. – Kolejny etap zakłada budowę 8 tys. mkw. Centrum będzie otwarte pod koniec 2018 r. – dodaje.

Generalny wykonawca zostanie wybrany w przetargu. – Udział w nim potwierdziło kilkanaście firm – informuje Miłosz Greszta, członek zarządu Silesia Outlet.

Obiekt zaprojektowało biuro IMB Asymetria.

W Bydgoszczy, w miejscu działającej galerii przy al. Jana Pawła II, powstanie Metropolitan Outlet. To pierwsze centrum wyprzedażowe w regionie. Będzie połączone z hipermarketem Carrefour. Na powierzchni 17 tys. mkw. galerii znajdzie się ponad 60 marek – modowych, sportowych, obuwniczych, wyposażenia wnętrz. Będą też punkty gastronomiczne, usługowe oraz plac zabaw. Mocno ma być reprezentowany segment wyposażenia wnętrz. Szeroki wybór artykułów AGD zaoferują m.in. Dajar Home & Garden oraz Home & Cook. Obiekt ma być gotowy w 2018 r. Za jego zarządzanie będzie odpowiedzialny NEINVER, czołowy operator centrów outletowych w Polsce i Europie.

Analizy dowodzą, że Polacy lubią kupować w outletach. Jednym z najbardziej popularnych jest Outlet Park Szczecin. W pierwszym półroczu tego roku obiekt odwiedziło ponad 1,67 mln klientów. – Tak dobre wyniki potwierdzają stale rosnącą popularność centrum wśród klientów z całego regionu – komentuje Mariusz Machnicki, dyrektor Outlet Park Szczecin.  To zresztą jedyne centrum wyprzedażowe w regionie zachodniopomorskim. Budowa trzeciej części obiektu rozpoczęła się w listopadzie 2016 r.

Na wielofunkcyjność nowych inwestycji na rynku nieruchomości wskazuje Robert Moritz, prezes Alty, jeden z uczestników organizowanej przez „Rzeczpospolitą" konferencji Real Estate Impactor. Według niego mieszkańcy miast chcą mieć blisko m.in. punkty handlowe i tereny rekreacyjne.

W całej Polsce, jak podaje Colliers International, jest 14 centrów wyprzedażowych. Trzy działają w Warszawie, dwa w Białymstoku. Po jednym outlecie mają Kraków, Wrocław, Gdańsk, Sosnowiec, podłódzki Rzgów, Poznań, Szczecin, Lublin i Rzeszów.

– Na zaawansowanym etapie przygotowań są kolejne cztery inwestycje – podaje Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International. – Centra wyprzedażowe powstaną na Górnym Śląsku (Silesia Outlet Gliwice), w Bydgoszczy (Metropolitan Outlet i Outlet Center Bydgoszcz) oraz w Krakowie.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu