Z analiz firmy doradczej C & W wynika, że zasoby powierzchni handlowej w Polsce pod koniec pierwszego kwartału tego roku wynosiły 14,7 mln mkw. W tym czasie oddano do użytku pięć nowych inwestycji o powierzchni ponad 40 tys. mkw. Eksperci szacują, że w tym roku Polacy wydadzą na zakupy internetowe o 12 proc niż w ubiegłym roku.

Analitycy Cushman & Wakefield zauważają, że w związku z nasyceniem powierzchnią handlową głównych rynków regionalnych, zarówno inwestorzy jak i deweloperzy zwracają się w stronę mniejszych miast. - Prawie 50 proc. powierzchni, która zostanie oddana w tym roku, prawie 50 proc. trafi na rynek w miastach z liczbą mieszkańców nie większą niż 400 tys. mkw., a 21 proc. - w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców.

- W związku z rosnącą konkurencją i dojrzewaniem rynku nieruchomości handlowych w Polsce będziemy obserwować coraz większą polaryzację. Możemy się spodziewać radykalnych zmian dotyczących przekształcania funkcji gorzej prosperujących budynków handlowych na przykład w funkcję biurową lub mieszkalną - piszą autorzy raportu.

- Wziąwszy pod uwagę fakt, że aż 49 proc. Polaków korzysta dziś z zakupów online i że tegoroczna wartość rynku e-commerce w Polsce wyniesie ponad 55 mld zł, można się spodziewać kolejnych zmian w istniejącej infrastrukturze handlowej i wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych, zarówno przez deweloperów i zarządców, jak i same marki - komentuje Małgorzata Dziubińska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynkowych w Cushman & Wakefield. - Wśród innowacji należy wymienić sieć dyskontów Lidl, która w I kw. 2019 roku wprowadziła na rynek aplikację mobilną i otworzyła sklep internetowy. Na ewolucji rynku skorzystają przede wszystkim klienci, dla których najważniejszy staje się już nie sam produkt, ale tzw. customer experience - komentuje.