Nowoczesne biura. Z budynków będziemy korzystać jak z Ubera

Aplikacja powie nie tylko jak masz jechać do biura, gdzie zaparkować i gdzie siedzieć. Będzie wiedziała znacznie więcej.

Aktualizacja: 04.05.2017 19:09 Publikacja: 04.05.2017 17:41

Foto: Materiały prasowe

Opowiada Michael Ewert, Head of Business Intelligence & Business Solutions, Europe, Middle East and Africa w JLL:

Tuż po przebudzeniu biurowa aplikacja w telefonie sprawdza agendę spotkań i efektywnie planuje dzień pracy. Doradza najlepszą drogę do biura. Następnie łączy się z budynkiem, który rozpoznaje auto, i wskazuje miejsce parkingowe.

W biurze czeka na pracownika ulubiona kawa. Wchodząc, dostaje informację, przy którym biurku powinien usiąść, bo aplikacja wie, że od rana musi popracować w skupieniu.

Rezerwuje też salę do przeprowadzenia szkolenia dla zespołu. Budynek zadba o komfort podczas szkolenia, dostosowując temperaturę, moc oświetlenia i zamawiając jedzenie.

Zaskakujące? To nie jest scenariusz, na który musimy czekać. Część tych rozwiązań już istnieje: sensory, beacony, wykorzystanie danych z infrastruktury wi-fi, aplikacje naprowadzające użytkownika do poszczególnych osób lub miejsc w budynku, VR i AR.

Dobrym przykładem jest The Edge w Amsterdamie, okrzyknięty najinteligentniejszym i najbardziej zrównoważonym biurowcem w Europie, o ile nie na świecie. Wyposażony jest w 30 tys. różnego rodzaju czujników przesyłających informacje do centralnego systemu zarządzającego całym budynkiem i komunikujący się przez aplikację z populacją w biurze.

Analizując wykorzystanie technologii w środowisku pracy, warto przyjrzeć się trzem aspektom.

Po pierwsze, jak technologie zmieniają i ułatwiają nam zarządzanie budynkami, dzięki czemu lepiej wykorzystujemy daną nam przestrzeń i jej funkcjonalności oraz wzrasta nasz komfort i tak zwany workplace experience.

Po drugie, jak technologie budynku współdziałają z technologią użytkownika, np. z Outlookiem lub Siri, a także jak możemy z tych udogodnień korzystać zdalnie, niezależnie od miejsca na świecie, w którym danego dnia pracujemy.

Po trzecie, jak upłynnić ten ekosystem, żeby był jak najbardziej zintegrowany i przyjazny dla użytkownika. Ten ostatni obszar to największe pole do rozwoju i eksperymentów:

Przewiduje się, że do roku 2030 ok. 40 proc. pracowników będzie pracowało w bardziej elastyczny i autonomiczny sposób, często zdalnie lub dla różnych podmiotów jednocześnie.

Ponadto praca w ultranowoczesnych przestrzeniach biurowych będzie oznaczała interakcję nie tylko z ludźmi, lecz także z robotami i sztuczną inteligencją, które będą człowieka wspierać.

JLL testował już tego typu rozwiązanie w Australii, gdzie robot JiLL przejął funkcję recepcjonisty. I to jest dla nas wciąż największe wyzwanie: jak zapewnić płynność interakcji i przyjazną adaptację, kiedy pracujemy z maszynami i sztuczną inteligencją.

Do 2030 roku 30 proc. zasobów biurowych firm będzie stanowiła przestrzeń elastyczna. Tak samo jak dziś korzystamy z Ubera, w przyszłości będziemy eksploatować budynek.

Znajdujemy się w bardzo interesującym momencie, który może stanowić rewolucję w branży budowlano-inwestycyjnej.

Warto przypomnieć sobie słowa Billa Gatesa z 1996 roku: „Zawsze przeceniamy zmianę, która zajdzie w ciągu dwóch lat i nie doceniamy tej, która zajdzie za lat dziesięć". („We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten").

Z jednej strony procesy planowania inwestycji biurowych i ich budowa trwają kilka lat, a jednocześnie ich funkcjonalność i produktywność powinna być jak najwyższa w długiej, 20-letniej, perspektywie, aby inwestycja się spłaciła.

Gdy zestawimy to z trendem pracy elastycznej i smart cities, jasno widać, że branżę czekają duże zmiany. W przyszłości najbardziej pożądana i najbardziej rentowna okaże się nieruchomość, która zapewni bezpieczny dostęp do technologii, a do tego stworzy najatrakcyjniejszy ekosystem wokół siebie.

Ekspert jest Head of Business Intelligence & Business Solutions, Europe, Middle East and Africa w JLL.

Opowiada Michael Ewert, Head of Business Intelligence & Business Solutions, Europe, Middle East and Africa w JLL:

Tuż po przebudzeniu biurowa aplikacja w telefonie sprawdza agendę spotkań i efektywnie planuje dzień pracy. Doradza najlepszą drogę do biura. Następnie łączy się z budynkiem, który rozpoznaje auto, i wskazuje miejsce parkingowe.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu