Rz: Dane na temat popytu i podaży, prezentowane przez firmy badawcze, świadczą o tym, że ubiegły rok był dla rynku nieruchomości logistyczno-przemysłowych rekordowy. Jak jako firma oceniacie koniunkturę?
Piotr Bzowski, dyrektor ds. najmu i rozwoju w P3 Logistic Parks
: Patrząc na obecną sytuację na rynku magazynowym w Polsce, należy zauważyć, że koniunktura jest rekordowo dobra. Popyt i liczba budowanych magazynów przypomina lata świetności 2007–2008 i można stwierdzić, że znów nastały złote czasy dla rynku.
Motorem wzrostu jest oczywiście handel – zarówno tradycyjny, jak i internetowy. Sprzedaż internetowa wkracza obecnie do wszystkich dużych sieci. W efekcie tych zmian i rozwoju branży e-commerce zwiększa się zapotrzebowanie na budynki magazynowe, w których towar jest składowany przed dostarczeniem klientowi. Klient sklepu internetowego oczekuje jak najszybszej dostawy – być może w Polsce nie wymaga się jeszcze, tak jak w krajach zachodnich, dostawy w ciągu dwóch godzin lub jednego dnia, ale wszystko wskazuje na to, że idziemy w tym kierunku. Zmienia to specyfikę samych magazynów, które muszą być dostosowane do logistyki pojedynczego artykułu, a nie logistyki palet.
Nie zmienia to jednak faktu, że również ta ostatnia nadal ma się dobrze – patrząc na polską gospodarkę, wszystkie sektory związane z handlem notują zwyżki i siłą rzeczy wymagają one większej ilości towaru i możliwości jego składowania.