Pokazują to wyniki przeładunków, lepsze nie tylko w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, ale także w największym polskim porcie – Gdańsku, który w ubiegłym roku odnotował pod tym względem rekord. Portom pomaga wzrost wymiany handlowej Polski z zagranicą, zwłaszcza dynamicznie rosnący eksport. Ważna jest także znacząca poprawa jakości infrastruktury transportowej w naszym kraju. Nowe drogi znacząco poprawiły dostęp do portów, co jednocześnie wpłynęło na zwiększenie ich roli w tranzycie towarów przez Polskę. To z kolei przyciąga do nas nowe inwestycje, np. w centra logistyczne.

Dla zwiększenia znaczenia portów Szczecina i Świnoujścia ważna będzie teraz rozbudowa połączenia promowego ze Szwecją w Trelleborgu. Zwłaszcza że ma usprawnić transport w korytarzu prowadzącym od Bałtyku po Adriatyk, który łączy Skandynawię z Europą Południową. Zarazem ułatwi rozwój transportu intermodalnego, który zakłada wykorzystanie różnych rodzajów transportowania towarów, a także przyczyni się do większej integracji Szczecina i Świnoujścia. Szacuje się, że realizacja przedsięwzięcia w ciągu 25 lat przyczyni się do trzykrotnego zwiększenia liczby przeładowywanych jednostek intermodalnych.

Nie mniej istotna okaże się planowana poprawa infrastruktury łączącej porty z siecią dróg i linii kolejowych. Chodzi m.in. o modernizacje drogi ekspresowej S3, modernizację magistrali kolejowych CE59 i E59 oraz dalsze usprawnienie samego dojazdu do terenów portowych. Tego typu inwestycje mają strategiczne znaczenie także dla sprawnego funkcjonowania pozostałych portów. Przykładem jest finalizacja przez Polskie Linie Kolejowe modernizacji linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku, która zwiększy sześciokrotnie przepustowość trasy i umożliwi szybszy transport towarów oraz przejazd większej liczby cięższych pociągów. Z kolei w Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych składów i pozwoli obsługiwać pociągi o długości 740 metrów. Przebudowany zostanie system sterowania ruchem, powstanie także nowe Lokalne Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Uzupełnieniem inwestycji poprawiających dostęp do gdyńskiego portu ma być modernizacja linii 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna oraz linii 203 łączącej stację Tczew ze stacją Kostrzyn.

Kluczowe znaczenie dla powodzenia działań na rzecz rozwoju portów będzie mieć zabezpieczenie finansowania zaplanowanych inwestycji. Duże znaczenie odegrają fundusze z UE: według raportu „Perspektywy polskiego i światowego rynku infrastruktury transportowej" opublikowanego przez PwC w końcu ub. roku inwestycje unijne w transport morski w latach 2014–2020 sięgną 6,5 mld zł, co stanowi ponad 2,5-krotny wzrost w porównaniu z latami 2007–2013. Najszybciej zyskają porty w Szczecinie i Świnoujściu: projekt rozbudowy połączenia promowego ze Szwecją będzie pierwszym projektem polskich portów współfinansowanym przez UE w ramach nowej perspektywy.