To na razie część dużej inwestycji realizowanej przez PKP wspólnie z deweloperem HB Reavis. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca powstaje bowiem kompleks biznesowy West Station. To dwa 14-piętrowe budynki o powierzchni 68,4 tys. metrów. Mają być gotowe w 2016 oraz 2017 roku. Nowy dworzec będzie dużym ułatwieniem dla pasażerów podróżujących z Ochoty, Włochów i Mokotowa. Jego budowa trwała rok. Dotychczasowy obiekt przy ulicy Tunelowej będzie nadal obsługiwał podróżnych. - Głównym celem nowego dworca jest obsługa połączeń lokalnych, z których korzystają osoby dojeżdżające codziennie do pracy w Warszawie z okolicznych miejscowości – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

Dworzec prawie w całości ulokowany został pod ziemią. W hali na poziomie -1 jest 6 kas i dwa automaty biletowe. Do dyspozycji podróżnych będą restauracja McDonald's, salonik prasowy Relay, księgarnia Matras, kantor oraz dwa bankomaty. Przy wejściu do budynku zaplanowano 33 miejsca parkingowe. Dworzec jest w całości przystosowany do obsługi niepełnosprawnych. Są windy, ścieżki dla niewiadomych i okienka kasowe z obniżonymi blatami, by mogły z nich korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Obiekt wyróżnia szklana kopuła o powierzchni 500 m kw. oraz wysoka na 20 metrów wieża zegarowa z tarczą o średnicy 3,5 metra. - Otoczenie dworca, które już teraz wygląda atrakcyjnie, zyska jeszcze bardziej po oddaniu do użytku sąsiadujących biurowców - twierdzi Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland.

Cały projekt Warszawy Zachodniej, włącznie z biurowcami, wart jest ok. 650 mln zł. Jeszcze większą inwestycją będzie Warszawa Gdańska: razem, z dworcem na granicy Żoliborza i Śródmieścia powstanie kompleks biurowy wart blisko 2,2 mld zł. Zbuduje go firma Ghelamco.

Kolej będzie coraz mocniej angażować się w projekty deweloperskie. Powołała do tego celu spółkę Xcity Investment. Wcześniej PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych.

Nowe przedsięwzięcia planowane do realizacji na gruntach należących do PKP mają być warte 9 miliardów euro. Budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę brane są duże miasta jak Warszawa i Katowice, a także mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna. W planach jest m.in. projekt Wrocław Świebodzki, obejmujący zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji kolejowej. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa.