Dokąd zmierza polska kolej

Na rozpoczynających się dzisiaj Targach Kolejowych Trako padną najważniejsze pytania o przyszłość branży w Polsce. Tegoroczna impreza zapowiada się rekordowo: obecność potwierdziło 700 wystawców z 30 krajów.

Aktualizacja: 23.09.2019 21:24 Publikacja: 23.09.2019 21:00

Podobnie jak dwa lata temu podczas tegorocznych targów szczególnie ciekawa będzie ekspozycja plenero

Podobnie jak dwa lata temu podczas tegorocznych targów szczególnie ciekawa będzie ekspozycja plenerowa – na jej potrzeby organizatorzy przygotowali tory o łącznej długości 1 kilometra

Foto: materiały prasowe

Już dziś otwierają się w Gdańsku XIII Targi Kolejowe Trako, na których zobaczymy 700 wystawców z trzydziestu krajów. Zapełnią oni 30 tys. mkw. powierzchni wystawowej, a tabor zostanie wystawiony na torach o łącznej długości jednego kilometra. Patronat honorowy nad Targami Kolejowymi Trako objął minister infrastruktury.

Czas ambitnych projektów

Targi Kolejowe Trako to druga co do wielkości i znaczenia tego typu impreza w Europie. Polski rynek kolejowy uważany jest za jeden z najbardziej dynamicznych na naszym kontynencie. Jak szacuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wartość zrealizowanych oraz planowanych do końca bieżącej perspektywy unijnej inwestycji w kolejową infrastrukturę oraz tabor przekroczyła 100 mld zł.

Na kolejny okres rząd przygotowuje może nawet jeszcze bardziej ambitny projekt, czyli budowę CPK. Resort infrastruktury szacuje, że wartość komponentu kolejowego wyniesie 40 mld zł. Tym razem fundusze posłużą do wybudowania dziesięciu nowych linii o łącznej długości 1600 km, które będą zbiegać się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe tory pozwolą przewoźnikom znacznie skrócić czas dotarcia pasażerów do CPK.

Głos branży

Ale targi Trako są nie tylko wystawą taboru i najnowszych rozwiązań transportowych, ale też miejscem dyskusji o najważniejszych wyzwaniach kolejnictwa. Organizatorzy w ciągu czterech dni zapraszają na 40 wydarzeń: debat, seminariów, konferencji i prezentacji. W międzynarodowym gronie poruszane będą najbardziej aktualne, priorytetowe dla branży tematy. Część merytoryczną zainauguruje debata „Kolej 4.0 – między misją a efektywnością". Paneliści zastanowią się, jak otwarcie rynku zmieni układ sił wśród kolejowych operatorów, dostawców taboru oraz administratora infrastruktury. Postarają się także znaleźć odpowiedź na pytanie, na ile polscy przewoźnicy wykorzystają nowe warunki do poszerzenia swojej oferty.

Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego podczas konferencji „Zmieniamy polską kolej" zaprezentują postęp w inwestycjach infrastrukturalnych. W trakcie debaty będą także omówione wymogi wobec taboru dla CPK, który będzie poruszał się m.in. po nowych liniach. Jest to poważne zadanie dla krajowych producentów taboru kolejowego, tym bardziej że już wiadomo, że przynajmniej część nowych linii będzie zasilana prądem zmiennym. Rozbudowa infrastruktury energetycznej będzie wymagała sporych nakładów.

PKP InterCity w debacie „Kolej dużych inwestycji" zaprezentuje realizację największego programu modernizacyjnego w swojej historii. Z zaplanowanych 7 mld zł przewoźnik wydał już 4 mld zł. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

PKP Energetyka zaprezentuje ogniwo zaprojektowane przez DB Bahnbau Gruppe, partnera spółki. Jest ono zasilane metanolem, a technologia już teraz działa jako awaryjne źródło zasilania w razie awarii sieci dystrybucyjnej. W przyszłości ogniwa zastąpią silniki Diesla.

Wystawę wzbogacają pawilony narodowe: Austrii, Czech, Wielkiej Brytanii, niemieckich landów – Berlina i Brandenburgii, Saksonii, Badenii-Wirtembergii.

Praca czeka

Akcentem zamykającym targi będzie Dzień Edukacji i Kariery, który stworzy możliwości bezpośredniej wymiany informacji oraz wzajemnych oczekiwań pracodawców i pracobiorców, także w perspektywie wyboru kierunku studiów, ich specjalizacji, studiów doktoranckich.

W ramach Dnia Edukacji i Kariery (piątek 27 września) wystawcy Targów Kolejowych Trako będą prezentowali oferty pracy, staży i praktyk. Znalezienie pracowników staje się poważnym zadaniem dla przemysłu: od przewoźników po producentów taboru i wyposażenia. Urząd Transportu Kolejowego szacuje, że już dziś brakuje tysiąca maszynistów i co najmniej tylu należy szkolić każdego roku.

Dziennik „Rzeczpospolita" jest głównym partnerem medialnym Trako. Za pośrednictwem naszej strony rp.pl oraz logistyka.rp.pl otrzymają państwo najświeższe wiadomości z wystawy oraz debat, które się na niej odbędą. Na wieczornej gali zamykającej pierwszy dzień targów „Rzeczpospolita" wręczy nagrody dla wybitnych firm w czterech kategoriach: rozwój ekologiczny, bezemisyjny transport publiczny; inwestycje w rozwój i innowacyjne rozwiązania dla transportu szynowego; innowacyjne zmiany w przedsiębiorstwie oraz najbardziej innowacyjne rozwiązanie zarządzania infrastrukturą. Zapraszamy do śledzenia codziennych relacji na łamach „Rzeczpospolitej".

Już dziś otwierają się w Gdańsku XIII Targi Kolejowe Trako, na których zobaczymy 700 wystawców z trzydziestu krajów. Zapełnią oni 30 tys. mkw. powierzchni wystawowej, a tabor zostanie wystawiony na torach o łącznej długości jednego kilometra. Patronat honorowy nad Targami Kolejowymi Trako objął minister infrastruktury.

Czas ambitnych projektów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi