Po republikach nadbałtyckich, także władze Ukrainy chcą przełożyć wszystkie tory kolejowe w kraju z szerokich - obowiązujących w ZSRR i Rosji (1520 mm) na rozstaw europejski (1435 mm). W uzyskaniu dofinansowania Brukseli na inwestycję mają pomóc Francuzi. Oba kraje podpisały w tej sprawie porozumienie.

„Strona francuska rozważy możliwość udzielenia ekspercko-konsultacyjnej pomocy i będzie wspierać otrzymanie środków Unii Europejskiej na realizację projektu zmiany szerokości torów na kolei na Ukrainie - cytuje komunikat resortu infrastruktury agencja Unian.

Wymianę torowisk na standardy europejskie zakłada nowa strategia transportowa Ukrainy. W ten sposób władze w Kijowie chcą związać kraj bardziej z transportem europejskim i uwolnić się od wieloletniej zależności od rosyjskich zamówień. Spółka Federalna Kompania Towarowa, która należy do Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD) ma na Ukrainie ok. 6000 swoich wagonów, a rynek ukraiński stanowi ok. 5 proc. przewozów towarowych rosyjskich kolei.

15 maja Ukraina wprowadziła nowe sankcje wobec Rosji, w tym dotyczące przewozów towarowych. Obecnie Rosjanie zabierają swoje wagony z powrotem do ojczyzny i wycofują się z Ukrainy.