fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

6-krotnie więcej pociągów do portu w Gdańsku

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe finalizuje wartą 370 milionów złotych inwestycję na Pomorzu.
Na sierpień zaplanowano zakończenie modernizacji linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Efektem prac będzie sześciokrotne zwiększenie przepustowości trasy. Umożliwi to szybszy transport towarów i przejazd większej liczby cięższych pociągów.
Kluczową częścią przedsięwzięcia jest nowy most na Martwej Wiśle. Jest już gotowy, w drugiej połowie kwietnia zostanie oświetlony. Dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów i wadze 2 tysięcy ton docelowo umożliwi jazdę pociągom z prędkością 100 km/h. Jeśli dotychczasowym mostem w ciągu doby przejeżdżało 30 pociągów dziennie, nowym pojedzie 6 razy więcej. W czerwcu rozpoczną się ostatnie prace związane z usuwaniem filarów starego mostu. Obecnie pociągi kursują zmodernizowanym torem. Trwa jeszcze przebudowa przejazdów, ponadto siedemnastu obiektów inżynieryjnych, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na dwutorowej linii prace prowadzone są etapami, by utrzymać ciągłość ruchu pociągów towarowych dojeżdżających do portu.
Całym ruchem na linii od Pruszcza Gdańskiego do portu będzie zarządzało nowe Lokalne Centrum Sterowania Ruchem w Porcie Północnym. Przy ulicy Siennej za 4 mln złotych wybudowany został 17 metrowy wiadukt, po którym przebiega dwutorowa linia. W trakcie budowy są jeszcze dwa wiadukty – dwutorowy i jednotorowy, których koszt wyniesie 8,5 mln zł. Przy obiektach zakończono roboty fundamentowe, na półmetku są prace związane ze wznoszeniem nowych przyczółków. W maju na gotowych przyczółkach zostaną osadzone stalowe przęsła mostu. Modernizacja linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego jest jednym z elementów programu inwestycji PLK poprawiających warunki dla transportu towarów koleją na terenie Trójmiasta. Obecnie pociągi jeżdżą z prędkością 20 – 50 km/h, po modernizacji pojadą dwukrotnie szybciej. PLK ma w planie zrealizowanie do 2020 roku szeroko zakrojonego programu portowego który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz – Trójmiasto. Program wart jest 4 miliardy złotych. Nowe inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości linii, skrócą czas przewozu ładunków oraz zwiększą konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych. Szacuje się, że Blisko półtora miliarda złotych pochłonie poprawa dostępu do portów w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Zaplanowane na lata 2017-2020 prace obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę kolejową rosnącego transportu morskiego. Obecnie przygotowywane są przetargi na wybór wykonawcy projektów dla wszystkich trzech portów. W samej Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów a także pozwoli obsługiwać pociągi o długości 740 metrów. Przebudowany na bezpieczniejszy i bardziej efektywny będzie system sterowania ruchem, powstanie także nowe Lokalne Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Z kolei w planie modernizacji trasy Bydgoszcz-Trójmiasto przewidziano prace na linii 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna oraz na linii 203 łączącej stację Tczew ze stacją Kostrzyn. To uzupełnienie inwestycji mających poprawić dostęp do portu Gdynia. Podzielone na dwa etapy przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2018-2021.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA