Pesa zdobyła duży kontrakt. Wygrała ze Skodą

Bydgoski producent dostarczy regionalne pociągi Kolejom Czeskim.

Aktualizacja: 26.02.2021 11:54 Publikacja: 26.02.2021 11:25

Pesa zdobyła duży kontrakt. Wygrała ze Skodą

Foto: materiały prasowe

Pesa podpisała 26 lutego wartą 514 mln zł umowę na dostawę 33 spalinowych zestawów trakcyjnych RegioShark (Link) nowej generacji dla Kolei Czeskich (CD). Wszystkie są dwuwagonowe i będą wyposażone w system kontroli jazdy pociągu ETCS i osiągają prędkość 120 km/h.

Pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi MTU spełniającymi najnowszą normę czystości spalin Stage V. – Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze – wymienia prezes CD Ivan Bednarik.

Opcjonalnie, przy zainteresowaniu innych regionów, zamówienie może objąć 160 pociągów wartości 2,5 mld zł. O kontrakt ubiegały się m.in. hiszpański CAF oraz czeska Skoda.

Koleje Czeskie (pierwszy klient modelu Link) już od 2014 roku użytkują 31 pojazdów Regio Shark mieszczących 115 pasażerów na miejscach siedzących. Nowe pojazdy mają taką samą liczbę miejsc. Pesy obsługują regiony Usti, Liberec, Karlowe Vary, Pilzno, Pardubice i Zlin.

Link, jako pierwszy w Europie spalinowy zestaw trakcyjny w spełnił (i to ze znacznym zapasem) normy bezpieczeństwa w czterech scenariuszach zderzeniowych, przewidujących m.in. ochronę załogi przy zderzeniu pociągów. O skuteczności zabezpieczeń przekonały się w lipcu 2020 roku CD, gdy zderzyły się dwa pociągi, w tym pojazd Pesy. W katastrofie zginęły 2 osoby, ale wypadek przeżył maszynista RegioShark.

To drugie tak duże zagraniczne zamówienie Pesy. Pierwsze podpisała 19 września 2012 roku z DB Regio, w którym łącznie do 30 września 2020 roku przekazała użytkownikowi 72 pojazdy tylu Link (23 pojazdy BR632 w wersji dwuczłonowej i 49 pojazdów BR633 w wersji trójczłonowej).

Czeskim odbiorcą pociągów jest także prywatny przewoźnik RegioJet. Do 15 grudnia 2021 roku Pesa ma dostarczyć siedem dwuwagonowych elektrycznych zestawów trakcyjnych Elf wartości 84 mln zł. Są to pierwsze pociągi Pesy mogące czerpać prąd z sieci prądu stałego o napięciu 3 kV lub prądu zmiennego o napięciu 25 kV. Pociągi będą obsługiwać Kraj Usti, który zmieni zasilanie z prądu stałego na zmienny.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z CD, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Pesa podpisała 26 lutego wartą 514 mln zł umowę na dostawę 33 spalinowych zestawów trakcyjnych RegioShark (Link) nowej generacji dla Kolei Czeskich (CD). Wszystkie są dwuwagonowe i będą wyposażone w system kontroli jazdy pociągu ETCS i osiągają prędkość 120 km/h.

Pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi MTU spełniającymi najnowszą normę czystości spalin Stage V. – Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze – wymienia prezes CD Ivan Bednarik.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec