Kierunek Trójmorze

Jednym z głównych celów przewoźnika towarów jest uzyskanie dominującej pozycji na obszarze pomiędzy Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym oraz na środkowoeuropejskim odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.

Publikacja: 30.01.2019 21:00

Największe przychody grupa odnotowuje w Polsce – przekraczają 70 proc. całości wpływów

Największe przychody grupa odnotowuje w Polsce – przekraczają 70 proc. całości wpływów

Foto: materiały prasowe

Grupa PKP Cargo jest największym w Polsce i jednym z największych w Unii Europejskiej kolejowych przewoźników towarowych. Z ostatnich danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że od stycznia do listopada 2018 r. spółka miała ponad 43,6-proc. udział w krajowym rynku według masy przewiezionych ładunków. Jeszcze większy, bo na poziomie prawie 48,4 proc., był on pod względem wykonanej pracy przewozowej.

PKP Cargo za pośrednictwem zależnej firmy AWT zajmuje drugiej miejsce w swojej branży w Czechach. Grupa posiada licencje na świadczenie usług kolejowych przewozów towarowych na terenie Niemiec, Holandii, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nie tylko węgiel, metale, ruda

Tradycyjnie grupa najwięcej przewozi węgla kamiennego. Masa tego typu ładunków utrzymuje się na w miarę stabilnym poziomie. Podobnie jest z metalami i rudami. Mocno rośnie transport materiałów budowlanych i kontenerów. To rezultat boomu w budownictwie drogowym i kolejowym w Polsce, systematycznie rosnących przewozów kontenerów z Chin do UE oraz z i do polskich portów. Podobna sytuacja powinna utrzymać się również w najbliższych latach.

PKP Cargo poza transportem kolejowym zajmuje się też świadczeniem usług intermodalnych, czyli przewozem ładunków realizowanym przy wykorzystaniu co najmniej dwóch środków transportu, najczęściej chodzi o kontenery. Grupa oferuje usługi: spedycyjne, terminalowe, bocznicowe i trakcyjne, rekultywacyjne oraz naprawę i serwis taboru kolejowego.

Zdecydowanie największe przychody grupa odnotowuje w Polsce, gdyż przekraczają one 70 proc. całości jej wpływów. Resztę osiąga na rynkach zagranicznych, głównie w Czechach, Niemczech, na Słowacji i we Włoszech.

Strategia do 2023 r.

Zarząd PKP Cargo ma ambitne plany na najbliższe pięć lat. Chce, aby do 2023 r. grupa została środkowoeuropejskim liderem w przewozach kolejowych, dzięki uzyskaniu dominującej pozycji na obszarze Trójmorza (kraje pomiędzy Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym) i na Nowym Jedwabnym Szlaku (przewozy na trasie Chiny–UE). Aby osiągnąć ten cel, zamierza świadczyć kompleksowe usługi logistyczne na rynku kolejowych przewozów towarowych i usług intermodalnych. Do 2038 r. pozycja ta ma być wzmacniana.

– Patrzymy w przyszłość, analizujemy scenariusze rozwoju kolei w perspektywie 20, 30 lat. Na pewno będzie rosło znaczenie przewozów intermodalnych – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Drugi strategiczny cel to osiągnięcie 65-proc. udziału w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem pracy przewozowej do 2023 r.

Osiągnięcie celów strategicznych będzie oparte na realizacji 13 inicjatyw strategicznych w trzech filarach: wzrost, efektywność operacyjna i efektywność organizacyjna. W pierwszym zaplanowano m.in. przyjęcie i realizację planu wzrostu organicznego i poprzez akwizycje na rynku krajowym, ekspansję zagraniczną i rozwój innowacji.

Efektywność operacyjna będzie zwiększana poprzez cyfryzację i informatyzację, optymalizację przewozów, modernizację i optymalizację zasobów taborowych i procesów utrzymaniowych oraz optymalizację zarządzania majątkiem.

Wreszcie efektywność organizacyjna ma m.in. polegać na dostosowaniu struktury grupy PKP Cargo do nowych zadań, rozwoju kultury organizacyjnej i kapitału ludzkiego, zarządzaniu opartym na celach oraz przyjęciu polityki zarządzania projektami.

Pokaźne kwoty na inwestycje

PKP Cargo duży nacisk kładzie na inwestycje. Pod koniec grudnia spółka otrzymała prawie 300 mln zł na pokrycie około połowy planowanych wydatków na trzy projekty.

Pierwszy dotyczy zakupu wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. Projekt został dofinansowany kwotą prawie 94,4 mln zł. Drugie zadanie obejmuje nabycie platform intermodalnych (dotacja niemal 183,5 mln zł). Trzecią inwestycję zrealizuje zależna firma PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze. Otrzyma ponad 12,8 mln zł na modernizację i rozbudowę terminalu w Małaszewiczach (niedaleko granicy z Białorusią) i zakup wyposażenia.

Niedawno PKP Cargo poinformowało, że zdecydowało się na skorzystanie z opcji zakupu pięciu fabrycznie nowych lokomotyw wielosystemowych Siemens Vectron posiadających dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Węgier. Przewoźnik chce zapewnić sobie u dostawcy świadczenie usług utrzymania tego taboru, napraw rewizyjnych oraz dostawę i instalację pokładowego systemu ETCS. Wszystko za kwotę ok. 26 mln euro netto (ok. 111 mln zł). Pierwsze trzy pojazdy mają trafić do spółki do lipca tego roku, a kolejne dwa do stycznia 2020 r.

Wprowadzenie nowych lokomotyw wielosystemowych pozwoli sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu rynku na usługi transportowe i rozwój przewozów międzynarodowych.

We wrześniu ub. roku firma ogłosiła przetarg na zakup 920 936 platform kolejowych do przewozu ładunków intermodalnych. – Otrzymamy nowoczesny tabor do przewozów kontenerów w ruchu krajowym i zagranicznym. Ten zakup pozwoli na realizację jednego z głównych celów zapisanych w strategii PKP Cargo, którym jest osiągnięcie pozycji wiodącej na szlaku Północ–Południe i Wschód–Zachód – twierdzi prezes Warsewicz.

Innowacje i terminale

PKP Cargo angażuje się w realizację innowacyjnych projektów. Zawarła porozumienia z Jastrzębską Spółką Węglową i Fabryką Pojazdów Szynowych „H. Cegielski" z Poznania w sprawie komercyjnego wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym. Dokument zakłada m.in. kooperację na rzecz badań, analiz, a w przyszłości produkcji nowych typów wagonów i lokomotyw manewrowych o napędzie wodorowym, ich utrzymania oraz eksploatacji. – Chcemy być nie tylko liderem rynku przewozów kolejowych w Polsce, ale również nadawać ton innowacjom na polskiej kolei – zapewnia prezes Warsewicz.

Grupa coraz aktywniejsza jest na rynku usług przeładunkowych. Działalność rozwija w oparciu o terminale przeładunkowe konwencjonalne i intermodalne należące do firm zależnych: PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze, PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica, Cargosped Terminal Braniewo, PKP Cargo Connect i AWT. Dysponują one łącznie 25 terminalami przeładunkowymi w najważniejszych punktach w Polsce, z których sześć znajduje się w pobliżu wschodniej granicy. Do grupy należą dwa centra logistyczne i pięć terminali kontenerowych.

PKP Cargo coraz mocniej chce rozwijać przewozy międzynarodowe. Aby je zwiększyć, m.in. podpisało w ub. roku listy intencyjne o współpracy z litewską firmą Lietuvos Geležinkeliai i włoską spółką Mercitalia Rail. Dzięki nim grupa chce rozbudowywać siatkę towarowych połączeń w państwach leżących pomiędzy Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym. PKP Cargo zamierza zacieśnić współpracę z krajami Grupy Wyszehradzkiej – prowadzone będą rozmowy z przewoźnikami: słowackim (ZSSK Cargo), węgierskim (Rail Cargo Hungaria Zrt) oraz czeskim (České Dráhy Cargo).

Jednym z celów strategicznych są akwizycje. W grudniu zależna firma AWT podpisała w Lublanie umowę nabycia 80 proc. udziałów w słoweńskiej spółce Primol-Rail, która posiada licencję na wykonywanie kolejowych usług przewozowych na terenie Słowenii. Jak zapewnia zarząd, kolejne przejęcia są tylko kwestią czasu.

Grupa PKP Cargo jest największym w Polsce i jednym z największych w Unii Europejskiej kolejowych przewoźników towarowych. Z ostatnich danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że od stycznia do listopada 2018 r. spółka miała ponad 43,6-proc. udział w krajowym rynku według masy przewiezionych ładunków. Jeszcze większy, bo na poziomie prawie 48,4 proc., był on pod względem wykonanej pracy przewozowej.

PKP Cargo za pośrednictwem zależnej firmy AWT zajmuje drugiej miejsce w swojej branży w Czechach. Grupa posiada licencje na świadczenie usług kolejowych przewozów towarowych na terenie Niemiec, Holandii, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie