Z panelami fotowoltaicznymi na dachach dla pozyskiwania energii słonecznej, energooszczędnym oświetleniem LED i systemem odzysku wody deszczowej służącej do spłukiwania toalet w budynku. Wyposaża się je w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń dla oszczędnego zużycia mediów. Ułatwieniem dla podróżnych są elektroniczne tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz system informacji głosowej.
Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji - o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji. Wszystkie obiekty mają być dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.
Tego rodzaju dworce zostaną w tym roku uruchomione m.in. w Nowym Tomyślu (woj. wielkopolskie) i Wasilkowie (woj. podlaskie). Dworzec w Nowym Tomyślu powstanie w nowym miejscu, bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Będzie tam przeszklona poczekalnia, pomieszczenie kasy biletowej i toalety. W przyszłości dworzec będzie stanowił element funkcjonalnego węzła przesiadkowego. W nowej lokalizacji stanie także dworzec w Wasilkowie, gdzie PKP przekazały już wykonawcy plac budowy. Będzie mniejszy, z poczekalnią i toaletami.
W tym roku do użytku oddane będą również m.in. dworce systemowe w Barchowie i Dobczynie, położone przy linii Rail Baltica. Charakterystyczną cechą obydwóch obiektów jest dominująca nad budynkiem 8-metrowa wieża zegarowa.
Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi dworcami. Pierwsze dworce systemowe pojawiły się ponad cztery lata temu w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich.