CPK. Pierwsza rusza budowa linii kolejowej dużych prędkości

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała pierwszą umowę na inwentaryzacje przyrodnicze. Dotyczą one obszaru prawie 26 tys. ha terenu wzdłuż planowanej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa-Łódź.

Aktualizacja: 26.08.2020 14:09 Publikacja: 26.08.2020 13:56

CPK. Pierwsza rusza budowa linii kolejowej dużych prędkości

Foto: AdobeStock

Do końca września takimi badaniami ma zostać objętych w sumie 115 tys. hektarów wzdłuż 530 km przyszłych tras kolejowych. — Do wykonania tego zadania ruszy armia przyrodników. Ich prace potrwają pełny okres wegetacyjny. A cały ten etap - 16 miesięcy, bo jeszcze muszą mieć czas na przygotowanie raportu — zapowiada Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Tereny przeznaczone do inwentaryzacji na potrzeby budowy linii kolejowych w ramach tego etapu znajdują się w woj. mazowieckim, łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim, podkarpackim, lubelskim i podlaskim. Szacowana wartość umów tych umów to 7,5 mln zł netto. Pierwsze dwa miesiące zajmie aktualizacja danych i analiza dokumentów pozyskanych z archiwów, z opracowań naukowych i od samorządów, a dotyczących obszaru przyszłej inwentaryzacji.

Te kontrakty są częścią umowy ramowej, którą spółka CPK podpisała z sześcioma wykonawcami jeszcze w grudniu ub. roku. Szacowana łączna wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. W postępowaniu komisja przetargowa wskazała firmy: Multiconsult, WYG, Daniel Maranda, Asanga, Idom, FFP Enviro, Mosty Gdańsk i BBF. 

Inwentaryzacje przyrodnicze pozwalają na identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Po ich ukończeniu spółka będzie mogła ubiegać się o ocenę oddziaływania na środowisko, decyzji lokalizacyjnej, a później pozwolenia na budowę. A co będzie, jeśli wzdłuż planowanych szlaków kolejowych znajdą się gatunki chronione? — Jeśli będzie to teren niewielki, przesuniemy planowany szlak kolejowy – wyjaśnia Mikołaj Wild. I dodaje: — Oczywiście, są to badania nieinwazyjne, które nie będą generować uciążliwości dla mieszkańców. To w ich interesie przeprowadzamy inwentaryzacje przyrodnicze. Naszym celem jest, żeby nowe linie kolejowe były jak najmniej uciążliwe zarówno dla mieszkańców, jak też dla przyrody.

– Ruszające właśnie inwentaryzacje oznaczają dla CPK rozpoczęcie procedury inwestycyjnej. To etap, pozwalający spółce CPK pozyskać dane na potrzeby postępowania środowiskowego – przekonywał na spotkaniu z dziennikarzami wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Jego zdaniem terminy poszczególnych etapów budowy centralnego węzła komunikacyjnego nie zmieniły się. Pierwsza łopata pod budowę lotniska ma zostać wbita w 2023 roku. 

Zlecenie dotyczące odcinka Warszawa-Łódź to pierwsza z dziewięciu umów jakie CPK planuje podpisać w ciągu najbliższych tygodni. Dzięki nim do końca 2021 r. zostaną wykonane inwentaryzacje przyrodnicze wzdłuż pierwszych 530 km planowanych linii kolejowych. Ogółem w związku z projektem CPK ma powstać prawie 1800 km nowych linii kolejowych. Całkowity koszt tej inwestycji, ma wynieść 96 mld złotych.

Te inwestycje są planowane do realizacji przed końcem 2027 r. i pozwolą na znaczące skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Łodzi (do 45 min), Sieradza (1 godz. 15 min) i Wrocławia (1 godz. 55 min); w ramach szprychy nr 9 w relacji: Warszaw–CPK–Łódź–Sieradz–Wrocław–Wałbrzych– granica z Czechami, do Zamościa (do 2 godz. 15 min); w ramach szprychy nr 5 w relacji CPK–Warszawa Lublin–Zamość – granica z Ukrainą.

Ponadto zostanie utworzone nowe połączenie z Warszawy do Łomży (z czasem przejazdu 1 godz. 20 min); w ramach szprychy nr 3 w relacji CPK–Warszawa–Ostrołęka–Łomża–Pisz Giżycko.

Linie kolejowe, na których będą prowadzone inwentaryzacje przyrodnicze: 

Warszawa – Łódź (bez węzła CPK)

Sieradz Północny – Kępno

Kępno – Czernica Wrocławska

Łódź – Sieradz Północny

Żarów – granica państwa (PL/CZ)

Czernica Wrocławska – Wrocław

Łętownia – Rzeszów

Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość

Ostrołęka – Łomża

Do końca września takimi badaniami ma zostać objętych w sumie 115 tys. hektarów wzdłuż 530 km przyszłych tras kolejowych. — Do wykonania tego zadania ruszy armia przyrodników. Ich prace potrwają pełny okres wegetacyjny. A cały ten etap - 16 miesięcy, bo jeszcze muszą mieć czas na przygotowanie raportu — zapowiada Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Tereny przeznaczone do inwentaryzacji na potrzeby budowy linii kolejowych w ramach tego etapu znajdują się w woj. mazowieckim, łódzkim, wielkopolskim, dolnośląskim, podkarpackim, lubelskim i podlaskim. Szacowana wartość umów tych umów to 7,5 mln zł netto. Pierwsze dwa miesiące zajmie aktualizacja danych i analiza dokumentów pozyskanych z archiwów, z opracowań naukowych i od samorządów, a dotyczących obszaru przyszłej inwentaryzacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie