Praca zimą z przerwą na ciepły posiłek

Obowiązkiem pracodawcy jest m.in. dbanie o temperaturę w pomieszczeniach pracy. Osobom pracującym na zewnątrz trzeba natomiast zapewnić obiad i ciepłe napoje. Zaniedbując tych powinności pracodawca naraża się na grzywnę.

Aktualizacja: 24.12.2016 13:31 Publikacja: 24.12.2016 13:30

Pracującym na zewnątrz trzeba zapewnić miejsca do ogrzania się.

Pracującym na zewnątrz trzeba zapewnić miejsca do ogrzania się.

Foto: 123RF

Pracodawca musi zagwarantować podwładnym odpowiednie warunki pracy, niezależnie od aury panującej na zewnątrz. Zatem musi zachować czujność zarówno w czasie upału, jak i w mrozy. Przede wszystkim zimą musi zapewnić odpowiednią temperaturę na stanowiskach pracy.

Co do zasady w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanych zadań – tj. metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania. Nie może być ona niższa niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Przy czym w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K). Tak wynika z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 129, poz. 844). Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być tak zabezpieczone, aby uniknąć zarówno niekontrolowanej emisji ciepła, jak i napływu chłodnego powietrza z zewnątrz.

Niezależnie od pogody, szef musi zapewnić załodze wodę zdatną do picia lub inne napoje, a osobom pracującym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych – wodę i inne napoje. Ich ilość, rodzaj i temperaturę trzeba dostosować do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279) określa obowiązki pracodawcy w stosunku do osób pracujących w warunkach szczególnie uciążliwych. Do takich zalicza się pracę na zewnątrz w zimie w niskich temperaturach. Świadczącym obowiązki na otwartej przestrzeni, których praca jest związana z wysiłkiem fizycznym powodującym efektywny wydatek energetyczny, szef musi zapewnić w okresie zimowym (tj.od 1 listopada do 31 marca, bez względu na temperaturę) ciepłe posiłki. Gdy zaś temperatura otoczenia spada poniżej 10°C, muszą oni mieć też dostęp do ciepłych napojów o temperaturze odpowiedniej do warunków wykonywania pracy.

Pracodawca powinien zapewnić odpowiednie warunki przygotowania oraz – co ważne – spożywania tych posiłków. Napoje powinny zaś być dostępne przez całą zmianę roboczą. Wykonującym pracę na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach, w pobliżu ich miejsc pracy trzeba udostępnić pomieszczenia umożliwiające schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Temperatura w nich nie może spaść poniżej 16°C (289 K).

Na każdego pracownika najliczniejszej zmiany ma przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2. Gdy ze względu na rodzaje prac nie można zapewnić takich pomieszczeń, w pobliżu miejsc pracy trzeba zorganizować odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Pracodawca, który nie dopełnia tych obowiązków, naraża się na konsekwencje ze strony m.in. Państwowej Inspekcji Pracy. Zgodnie z kodeksem pracy obowiązkiem pracodawcy jest dbanie o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienie zatrudnionym odpowiednich warunków pracy. Niedopełniając tych obowiązków szef naraża się na grzywnę od 1000 zł do 30 000 zł. Ryzykuje też, że osoby pracujące w warunkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia powstrzymają się od wykonywania pracy, do czego mają pełne prawo.

BHP

Pracodawca musi zagwarantować podwładnym odpowiednie warunki pracy, niezależnie od aury panującej na zewnątrz. Zatem musi zachować czujność zarówno w czasie upału, jak i w mrozy. Przede wszystkim zimą musi zapewnić odpowiednią temperaturę na stanowiskach pracy.

Co do zasady w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanych zadań – tj. metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania. Nie może być ona niższa niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Przy czym w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C (291 K). Tak wynika z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 129, poz. 844). Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być tak zabezpieczone, aby uniknąć zarówno niekontrolowanej emisji ciepła, jak i napływu chłodnego powietrza z zewnątrz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe