Jednym z warunków pracy ustalanych obligatoryjnie w treści umowy o pracę jest miejsce jej wykonywania. Umożliwia to pracownikowi uwzględnienie ewentualnego czasu i potencjalnych kosztów związanych z dojazdem do pracy przy negocjowaniu warunków zatrudnienia. Z tej przyczyny ingerencja w umówione przez strony miejsce wykonywania pracy wymaga albo modyfikacji treści umowy o pracę w zakresie miejsca jej wykonywania (np. oddelegowanie umowne), albo wydania polecenia odbycia podróży służbowej – co wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami.
Podróż służbowa opisywana jest na gruncie orzecznictwa jako „swoista konstrukcja prawa pracy", która charakteryzuje się tym, że jest odbywana: 1) na polecenie pracodawcy, 2) poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, 3) w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania służbowego (wyrok SN z 22 lutego 2008 r., sygn. I PK 208/07).
Czytaj także: Nadgodziny w deleg...
Dostęp do najważniejszych treści z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo, Plus Minus; w tym ekskluzywnych tekstów publikowanych wyłącznie na rp.pl.
Dostęp do treści rp.pl - pakiet podstawowy nie zawiera wydania elektronicznego „Rzeczpospolitej”, archiwum tekstów, treści pochodzących z tygodników prawnych, aplikacji mobilnej i dodatków dla prenumeratorów.