Umiejętności miękkie często bywają nieco lekceważone, jeśli chodzi o ocenę kompetencji pracownika czy proces rekrutacji. Dzieje się tak z kilku powodów. Z pewnością pokutuje przeświadczenie, że umiejętności typu: znajomość określonego programu komputerowego czy biegłość w robieniu bilansów są znacznie ważniejsze niż trudne do określenia zdolności interpersonalne. Wiąże się z tym kolejny problem, a mianowicie trudność w mierzeniu kompetencji miękkich. Jak bowiem, najlepiej w formie liczb i wykresów, określić poziom zmotywowania, inicjatywy czy motywacji?
Często jest to niewykonalne. Można jednak wyobrazić sobie zespół, którego członkowie są specjalistami w swojej dziedzinie, ale ich umiejętności miękkie stoją na bardzo niskim poziomie. Co otrzymujemy? Niezdolną do wzajemnej komunikacji grupę ludzi, mało twórcze środowisko, w którym nie powstają nowe pomysły, niewykorzystany potencjał pracowników, a jednocześnie konflikty, złą atmosferę oraz spadek efektywności. Dopiero w sytuacji, w której wyraźnie widać brak umiejętności miękkich pracowników, można dostrzec, jak bardzo są one potrzebne.
Najbardziej poszukiwane kompetencje
Portal LinkedIn wymienia cztery umiejętności miękkie, które w 2018 r. zostały ocenione jako najbardziej wartościowe przy ubieganiu się o pracę (https://learning.linkedin.com/blog/top-skills/the-skills-companies-need-most-in-2018--and-the-courses-to-get-t). Wykorzystując dane pochodzące z serwisu oraz pytając o opinię 2 tys. liderów biznesowych, LinkedIn ustalił, że najbardziej poszukiwanymi przez pracodawców umiejętnościami były:
- przywództwo,
- komunikacja,