Zmiana dotychczasowych sposobów myślenia o motywowaniu pracowników nie zawsze nadąża za zmianą oczekiwań nowych pokoleń. Na liście czynników wpływających na satysfakcję z pracy wciąż najwyżej oceniane są wynagrodzenie i benefity pozapłacowe. Ta ocena nie idzie jednak w parze ze wzrostem zaangażowania, a wymienione czynniki stanowią swego rodzaju pakiet startowy, który ma zapewnić odpowiedni komfort życia oraz poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Dlatego wyzwaniem obecnych pracodawców jest odnalezienie takich bodźców, które wpłyną na zwiększenie poziomu motywacji wśród pracowników.
Czytaj także: Jak przekonać pracowników, że ich zdanie jest ważne
Stały feedback
Cecha pokolenia Y, która najczęściej przejawia się w tekstach naukowych, to lojalność, a w zasadzie jej brak. Firmy podejmują działania, które mają wzmocnić obszary oceniane jako najmniej rozwinięte wśród młodych pokoleń. Niestety nie jest to najlepszy sposób na wykorzystanie potencjału, jaki niesie ze sobą nowe pokolenie. Lepiej skupić się na poznaniu ich wartości, oczekiwań i wykorzystać dobrodziejstwo ich odmienności.
Myśląc o nowoczesnym zarządzaniu, w poszukiwaniu odpowiednich bodźców motywacyjnych, należy czerpać z naturalnego środowiska młodych pokoleń, sposobów spędzania wolnego czasu czy naturalnego rytmu dnia. Jednym z warunków, który musi być spełniony, aby wszystko wydawało się być na miejscu, to bycie online, możliwość przekazywania szybkich wiadomości i bycie w stałym kontakcie z resztą świata. Stąd oczekiwania dotyczące ciągłego i natychmiastowego feedbacku, pozostawania w stałym kontakcie z rekruterem oraz przełożonym, a także możliwości uzyskania natychmiast niezbędnych informacji. Warto zapewnić taki kanał komunikacji, który spełni tę potrzebę.
Podobnie dzieje się w przypadku liderów i tematu przywództwa. Młode pokolenia chętnie obserwują i lajkują swoich mentorów (sportowych, żywieniowych, blogi tematyczne) i czerpią z nich inspirację. Oznacza to, że mają potrzebę posiadania liderów, od których mogą czerpać wiedzę i inspirację, ale niekoniecznie będą chętni do wyznawania hierarchii. Szef to ktoś, kogo chcą poznać osobiście. Chcą też posiadać kanał komunikacji, dzięki któremu poznają jego zdanie i będą mogli zaproponować własne rozwiązanie: bezpośrednio, szybko, za pomocą jednego kliknięcia.