fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Skutki błędnego rozumienia definicji czasu pracy

Fotolia.com
Błędne rozumienie definicji czasu pracy powoduje, że źle układane grafiki naruszają prawo do odpoczynku lub przewidują zbędne nadgodziny.

Wymiar, norma, doba pracownicza, tydzień pracy, system i rozkład to tylko niektóre z podstawowych pojęć czasu pracy. Choć to pojęcia podstawowe, to bynajmniej nie są w znaczeniu proste, lecz fundamentalne, tj. niezbędne w zastosowaniu. Nieraz spędzają sen z powiek przy planowaniu i rozliczaniu czasu pracy. Warto więc przyjrzeć się najważniejszym z nich.

Nadgodziny w tygodniu

Tygodniowa norma czasu pracy dla wszystkich pracowników (z wyjątkiem zatrudnionych w ruchu ciągłym i przy zaspokajaniu potrzeb ludności) wynosi przeciętnie 40 godzin, a łącznie z godzinami nadliczbowymi – 48 godzin. Często pada pytanie, czy to oznacza, że pracownikowi można zlecić maksymalnie 8 godzin nadliczbowych w jednym tygodniu?

Czytaj także: Firmy stawiają na elastyczny czas pracy

Nic bardziej mylnego. Tygodniowy czas pracy to norma przeciętna dla okresu rozliczeniowego. Oznacza to możliwość większej liczby nadgodzin w poszczególnych tygodniach, pod warunkiem skompensowania /...

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA