Śmierć pracownika lub pracodawcy: co dalej ze stosunkiem pracy

Przepisy nie określają kompleksowo wielu sytuacji związanych ze śmiercią pracownika czy pracodawcy. Dotyczy to np. wydawania świadectw pracy. Często postępowanie opiera się na intuicji, logice związanej z charakterem zdarzenia i zwyczajach.

Publikacja: 19.11.2015 06:30

Śmierć pracownika lub pracodawcy: co dalej ze stosunkiem pracy

Foto: 123RF

Śmierć pracownika lub pracodawcy to najmniej pożądany sposób zakończenia współpracy. Niestety, nie można wykluczyć takiej wersji rozstania. Sytuacja ta rodzi wiele konsekwencji prawnych, których kodeks pracy nie reguluje w sposób pełny. Ponadto odmienne skutki wiążą się ze zgonem pracownika i pracodawcy. Odejście szefa niekoniecznie musi oznaczać zakończenie stosunku pracy.

Ustanie stosunku pracy może mieć formę jego rozwiązania, które poprzedzone jest dokonaniem właściwych czynności prawnych, lub wygaśnięcia. Najprościej ujmując, stosunek pracy wygasa w związku z wystąpieniem określonych zdarzeń. Powodują one skutek prawny w postaci właśnie wygaśnięcia stosunku pracy.

Pozostało 82% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara