Nasilenie się pandemii i związany z tym znaczny wzrost zakażeń powoduje, że coraz więcej pracodawców myśli nad wprowadzeniem testów w kierunku COVID-19 dla pracowników. Jednak dbając o bezpieczeństwo, należy mieć na uwadze także przepisy prawa.
Firmowe BHP
Jednymi z głównych obowiązków ciążących na pracodawcy są zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W tym celu powinien on korzystać z osiągnięć nauki i techniki. Zgodnie z art. 207 § 2 kodeksu pracy pracodawca musi w szczególności reagować na potrzeby pracowników w zakresie BHP oraz dostosowywać podejmowane środki do zmieniających się warunków wykonywania pracy. Jednocześnie ciąży na nim obowiązek stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą.
Czytaj także: Czy pracodawca może nakazać pracę podczas kwarantanny
Realizacja wskazanych obowiązków jest szczególnie istotna w dobie szerzącej się pandemii związanej z wirusem SARS-COV-2. Nie dziwi zatem proaktywne podejście niektórych pracodawców, którzy dostosowują środki podejmowane w celu ulepszenia poziomu ochrony zdrowia i życia swoich pracowników do aktualnych potrzeb i chcą korzystać z dostępnych testów w kierunku COVID-19. Mają one zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa oraz umożliwić sprawną i jak najszybszą reakcję pracodawcy w przypadku wystąpienia w firmie COVID-19.
Nie na przymus
Co jednak istotne, przeprowadzenie testów w kierunku COVID-19 nie powinno stanowić przedmiotu polecenia służbowego. Aktualne przepisy i ich interpretacje nie dają wprost pracodawcy możliwości nakazania pracownikom poddania się tego rodzaju testom. Znaczenie mają tu przede wszystkim przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.