Aranżacja przestrzeni biurowej wpływa na efektywność pracowników

Biuro to obecnie nie tylko przestrzeń do pracy, ale przede wszystkim wizytówka firmy. To dlatego wielu właścicieli firm skupia się jedynie na designie siedziby, zapominając, że aranżacja przestrzeni realnie wpływa na efektywność pracowników. Takie podejście może negatywnie odbić się na wynikach poszczególnych osób, a w dłuższej perspektywie przyczynić się do spadków finansowych całego przedsiębiorstwa.

Publikacja: 25.10.2018 05:50

Foto: Adobe Stock

Estetyka biura jest bardzo ważna – bez wątpienia siedziba firmy jest jej wizytówką, dlatego konieczne jest, aby była reprezentatywna. Jednak wygląd biura to nie wszystko. Na komfort pracy wpływa bowiem wiele czynników, m.in. dopływ światła dziennego, odpowiednie, dopasowane do potrzeb pracowników meble, a także obecność strefy relaksu. Niezwykle ważną funkcję pełni także niewidzialna, ale dająca poczucie skupienia i komfortu – akustyka. Według raportów przeprowadzanych w biurach na całym świecie to właśnie hałas przeszkadza w pracy najbardziej.

Hałas głównym problemem w biurach

Podążając za wynikami badania zrealizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego niechciane dźwięki przeszkadzają aż 44 proc. pracowników biur typu open space i skutecznie odwracają uwagę od wykonywanego zadania. Źródłem hałasu, który rozprasza w największym stopniu, są rozmowy telefoniczne i dyskusje współpracowników. W dalszej kolejności respondenci wymieniali hałas z zewnątrz, szum powodowany pracą urządzeń biurowych oraz echo.

BHP: spory pracowników o wietrzenie i klimatyzację w biurach i w open space'ach

Problemy z akustyką w biurach przekładają się na niską wydajność pracy. Z kolei spadki efektywności wywołane niesprzyjającymi warunkami pracy realnie przekładają się na straty finansowe przedsiębiorstwa. Problemy z akustyką to nie tylko hałas wywoływany przez współpracowników czy maszyny biurowe, ale także pogłos. Ma on duże znaczenie np. w przypadku sal konferencyjnych, bo wpływa na zrozumiałość mowy. Dużym wyzwaniem w aranżowaniu przestrzeni biurowej jest zachowanie balansu pomiędzy potrzebą koncentracji i poziomem wyciszenia pomieszczenia a potrzebą komunikacji pracowników.

Panele i ścianki działowe

W drodze do uzyskania idealnego środowiska akustycznego duże znaczenie mają odpowiednie materiały pochłaniające i odbijające dźwięk, np. meble, panele akustyczne, sufity. Dobrym rozwiązaniem są także oddzielne przestrzenie pracy.

Odpowiednia akustyka w biurze to komfort łatwy do uzyskania. Warto jednak poświęcić temu tematowi czas już na etapie projektowania biura i zastanowić się nad odpowiednimi rozwiązaniami dopasowanymi do specyfiki działalności prowadzonej przez firmę. Jeśli jednak tego nie zrobiliśmy lub np. wynajmujemy biuro i nie mieliśmy udziału w procesie aranżacji, a pracownicy skarżą się na hałas, dobrym rozwiązaniem będzie podzielenie przestrzeni typu open space szklanymi ścianami działowymi. Montaż szklanych ścian działowych odbywa się szybko i czysto, zatem może zostać przeprowadzony bez dezorganizacji pracy biura. Nowoczesne rozwiązania pozwalają także na demontaż ścian (np. w przypadku przeprowadzki) i przeniesienie modułów w nowe miejsce. Oddzielne pomieszczenia dają poczucie prywatności oraz sprzyjają skupieniu. W takich biurach pracownicy mają możliwość wyboru najwygodniejszego miejsca do zrealizowania konkretnego zadania, a odpowiednia akustyka zapewnia im koncentrację i poufność rozmów.

Praca przy laptopie z zachowaniem wymogów ergonomii

Akustyka jest niewidzialnym sprzymierzeńcem pracy. Warto poświęcić jej uwagę podczas projektowania nowej siedziby biura, ale także modernizacji już istniejącej. Dostępne na rynku narzędzia pozwolą uzyskać odpowiedni poziom wyciszenia w pomieszczeniach biurowych oraz podniosą standard budynku. Biuro zorientowane na człowieka umożliwi firmie zatrudnienie wartościowych specjalistów, którzy będą w pełni wykorzystywać swój potencjał w komfortowych warunkach przez długie lata.

—Tomasz Sierakowski Prezes firmy ESPES

BHP

Estetyka biura jest bardzo ważna – bez wątpienia siedziba firmy jest jej wizytówką, dlatego konieczne jest, aby była reprezentatywna. Jednak wygląd biura to nie wszystko. Na komfort pracy wpływa bowiem wiele czynników, m.in. dopływ światła dziennego, odpowiednie, dopasowane do potrzeb pracowników meble, a także obecność strefy relaksu. Niezwykle ważną funkcję pełni także niewidzialna, ale dająca poczucie skupienia i komfortu – akustyka. Według raportów przeprowadzanych w biurach na całym świecie to właśnie hałas przeszkadza w pracy najbardziej.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego