Właśnie ruszył ogólnopolski rejestr zaświadczeń A1 potwierdzających prawo do ubezpieczenia w Polsce pracownika wyjeżdżającego do innego kraju Unii Europejskiej. Ułatwi on Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych wychwytywanie nieprawidłowości.
Zagraniczne usługi, polska specjalność
W ostatnich latach delegowanie pracowników stało się specjalnością polskich firm, które wysyłają do Niemiec, Francji czy Belgii z roku na rok więcej zatrudnionych. Dobitnie świadczą o tym liczby.
W 2012 r. ZUS wystawił 340 tys. zaświadczeń A1, a w 2015 r. było ich już 463 tys. Urzędnicy szacują, że w tym roku padnie kolejny rekord i liczba wystawionych zaświadczeń A1 przekroczy pół miliona.
Do tej pory w każdym oddziale ZUS funkcjonował oddzielny rejestr. Zdarzało się, że firmy, które w jednym oddziale spotkały się z odmową wystawienia formularza A1, zmieniały swoją lokalizację, aby kolejne wnioski składać w innych oddziałach. Od października pełna informacja o złożonych przez firmę wnioskach i formularzach wystawionych na konkretnego pracownika będzie dostępna od ręki w każdym oddziale i inspektoracie ZUS w całej Polsce. Ma to przyspieszyć wystawianie zaświadczeń dla zweryfikowanych przez ZUS firm. Poprawi także kontrolę nad wnioskami składanymi przez nowe podmioty, których oświadczenia nie zostały jeszcze zweryfikowane przez kontrolerów ZUS czy skarbówki. Chodzi tutaj szczególnie o wymóg prowadzenia w Polsce co najmniej 25 proc. działalności. Zgodnie z unijnymi przepisami jest to jeden z podstawowych warunków delegowania pracowników do innego kraju Unii.
Doradcy i poradniki
Aby ułatwić kilkudziesięciu tysiącom firm delegowanie pracowników za granicę, ZUS monitoruje obecnie oddziały i inspektoraty, do których napływa najwięcej takich wniosków (liderem są tu trzy oddziały warszawskie, na drugim miejscu jest Kraków, a dalej Opole, Gdańsk i Zabrze). Tam, gdzie będzie taka potrzeba, pojawią się specjalne okienka wyłącznie dla firm delegujących pracowników. W tych okienkach zasiądą zaś doradcy, którzy pomogą przedsiębiorcom w prawidłowym wypełnieniu wniosków i zebraniu wszystkich niezbędnych dokumentów. Ma to maksymalnie przyspieszyć weryfikację wniosków. Dzięki temu przedsiębiorcy powinni załatwiać takie sprawy za pierwszym razem, bez potrzeby ponownej wizyty w oddziale i uzupełniania niekompletnego wniosku.