W jakim kierunku zmierza proces rekrutacji, jakie są nowe trendy i narzędzia

Wraz z początkiem sezonu akademickiego rozpoczyna się gorący okres dla branży HR. To właśnie teraz ruszają kampanie rekrutacyjne i employer brandingowe oraz odbywają się kolejne targi pracy i kariery. W jakim kierunku zmierza proces rekrutacji oraz jakie trendy i narzędzia cieszą się obecnie największą popularnością wśród osób odpowiedzialnych za budowanie firmowych kadr?

Publikacja: 19.10.2017 05:20

W jakim kierunku zmierza proces rekrutacji, jakie są nowe trendy i narzędzia

Foto: Fotolia

Czasy, w których kandydat sam zabiega o pracę w danej organizacji, wysyłając na ogólnego, firmowego maila swoje CV i list motywacyjny, odeszły do lamusa. Obecnie to rekruterzy walczą o zainteresowanie potencjalnych pracowników, wprowadzając do procesu rekrutacji coraz ciekawsze narzędzia marketingowe, employer brandingowe oraz technologiczne.

Rekrutacja w świecie online

Aby dotrzeć i pozyskać najlepszych kandydatów do pracy, rekruterzy muszą być obecni i aktywni w naturalnym środowisku potencjalnych pracowników, czyli w internecie. Procesy rekrutacyjne od dawna zmierzają w kierunku digitalizacji i automatyzacji – firmy korzystają z aplikacji mobilnych, wyspecjalizowanych platform rekrutacyjnych, usprawniających zarządzanie bazą danych kandydatów, jak również nawiązują kontakt z kandydatami poprzez media społecznościowe. Coraz częściej nie ma też potrzeby osobistego kontaktu z uczestnikiem rekrutacji, przynajmniej na początkowym etapie rozmów. Do porządku dziennego przechodzą wideorekrutacje czy jednostronne rozmowy kwalifikacyjne, w ramach których kandydat nagrywa odpowiedzi na pytania zadawane automatycznie przez system. Na popularności zyskują też symulacje rekrutacji, polegające na rozwiązywaniu przez kandydata zestawu zadań czy testów kompetencji dostępnych online. Prawdziwym hitem staje się też w ostatnim czasie grywalizacja, w ramach której kandydaci do pracy biorą udział w specjalnie zaprojektowanej grze rekrutacyjnej, gdzie zwykle wcielają się w daną postać i poza dobrą zabawą, wykazują się na kolejnych etapach gry konkretnymi kompetencjami oraz umiejętnościami.

Ponadto, w świecie HR dużo mówi się ostatnio o sztucznej inteligencji, która ma rzekomo zastąpić pracę rekruterów. Póki co jest ona postrzegana jako usprawnienie najbardziej żmudnych czynności, takich jak praca z bazami danych, wyszukiwanie i selekcja kandydatów czy publikowanie i wznawianie ofert pracy.

Szybciej i krócej

Rynek pracodawcy konsekwentnie ewoluuje w kierunku rynku pracownika, co jest widoczne w coraz większej liczbie branż i specjalizacji, na czele z IT. Do tego dochodzą też zmieniające się oczekiwania względem pracodawców oraz procesu rekrutacji, wynikające z pojawiania się na rynku przedstawicieli kolejnych, młodych pokoleń. Efektem tych zmian jest wdrażanie przez firmy wspomnianych wyżej, nowoczesnych narzędzi online usprawniających rekrutację.

Kolejnym trendem jest też upraszczanie i skracanie procesów rekrutacyjnych, których wieloetapowość coraz częściej zniechęca potencjalnych pracowników do aplikacji. Zwłaszcza, jeśli rekruterzy – co jest częstym błędem – nie przedstawiają od początku planu rekrutacji, tzn. liczby planowanych rozmów i ich rozłożenia w czasie. Z drugiej strony, nierzadko zdarza się, że mimo założonego planu, z różnych przyczyn proces się opóźnia, co jeszcze bardziej wpływa na obniżenie motywacji kandydata. Nie mówiąc już o tym, że w tym czasie uczestnicy rekrutacji mogą zostać „przejęci" przez konkurencję.

Skrócenie wieloetapowości rekrutacji pozwala nie tylko na skuteczniejsze przyciąganie uwagi młodych kandydatów, ale również wpływa na obniżenie kosztów samej rekrutacji. W związku z tym firmy coraz chętniej korzystają ze wspomnianych wcześniej nowoczesnych narzędzi usprawniających początkowe etapy rekrutacji czy też rezygnują z tak archaicznych rozwiązań, jak list motywacyjny.

HR w parze z marketingiem

Trendem szczególnie widocznym w rekrutacji w ciągu ostatnich kilku lat jest sukcesywne zbliżanie się działów HR oraz marketingu, czego efektem są coraz bardziej atrakcyjne i jakościowe kampanie rekrutacyjne oraz employer brandingowe. Inwestycja w markę pracodawcy to dzisiaj sposób na pozyskiwanie oraz utrzymanie najlepszych pracowników, zwłaszcza wobec aktywnej na tym polu konkurencji. Do tego dochodzi też siła marki pracodawcy – reputację danej firmy uwzględniają przy aplikacji szczególnie młodzi kandydaci.

Firmy dwoją się i troją, aby wyróżnić się na tle branży. Stąd też kolejne kampanie są bogate w kreatywne rozwiązania technologiczne oraz content marketingowe. Potencjalni pracownicy mogą więc oglądać ogłoszenia rekrutacyjne w formie video, przejść się po wirtualnym biurze swojego przyszłego pracodawcy, uczestniczyć w coraz bardziej zaawansowanych grach rekrutacyjnych czy śledzić profile pracodawcy w mediach społecznościowych, bogate w ciekawe informacje z życia firmy.

Do lamusa odchodzą też stoiska rekrutacyjne na targach kariery, gdzie odwiedzających czeka skrzynka na CV i poczęstunek w postaci krówek. Firmy prześcigają się dzisiaj w atrakcyjnej oprawie stoisk, niesztampowych gadżetach targowych czy też realizują podczas targów tzw. błyskawiczne rozmowy kwalifikacyjne (z ang. speed recruiting), pozwalające na wstępną selekcję kandydatów do pracy.

Programy poleceń

Programy poleceń pracowniczych to narzędzie doceniane nie tylko ze względu na walory rekrutacyjne, ale również z racji pozytywnego wpływu tego rozwiązania na zaangażowanie pracowników i budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Nic więc dziwnego, że programy są wdrażane w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Wraz z rosnącą popularnością poleceń pracowniczych rośnie też ich różnorodność i atrakcyjna oprawa.

Na rynku są dostępne zarówno gotowe, proste platformy służące polecaniu kandydatów, ale i szyte na miarę, dedykowane danej organizacji nowoczesne rozwiązania z atrakcyjną oprawą i jasnymi zasadami. Dzieje się tak, ponieważ samo ogłoszenie programu to jedno, ale jego skuteczna komunikacja i zachęcenie pracowników do zaangażowania się w rekrutację to już zupełnie inna kwestia. Dlatego też HR-owcy dbają, aby wprowadzeniu programu towarzyszyła ciekawa i rzetelna kampania informacyjna. Istotne są również bonusy czekające na pracowników, którzy polecają kandydatów do pracy. Nie ograniczają się one dzisiaj do premii pieniężnej, ale zawierają także atrakcyjne benefity pozapłacowe, dostosowane do potrzeb i oczekiwań pracowników danego przedsiębiorstwa.

Ada Stokowska manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent

Czasy, w których kandydat sam zabiega o pracę w danej organizacji, wysyłając na ogólnego, firmowego maila swoje CV i list motywacyjny, odeszły do lamusa. Obecnie to rekruterzy walczą o zainteresowanie potencjalnych pracowników, wprowadzając do procesu rekrutacji coraz ciekawsze narzędzia marketingowe, employer brandingowe oraz technologiczne.

Rekrutacja w świecie online

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów