fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem

Dyżur telefoniczny
Pracownik nie może odmówić dyżuru pod telefonem.
Adobe Stock
Pozostawanie poza godzinami pracy w dyspozycji pracodawcy jest co do zasady niepłatne. Mimo to pracownik nie może odmówić wykonania tego polecenia.

- Pracodawca poleca mi tzw. dyżur pod telefonem po pracy, a następnie wydzwania wieczorem i sprawdza, czy odbieram. Czy ma do tego prawo? Czy za czas tych rozmów należy mi się wynagrodzenie? – pyta czytelniczka.

W obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa znaczna część pracowników pracuje zdalnie z domów. Oprócz świadczenia pracy, pracodawcy coraz częściej zlecają pracownikom pozostawanie w dyspozycji pracodawcy po pracy w ramach obowiązujących norm. Niewątpliwie jest to dyżur pracowniczy w rozumieniu art. 1515 kodeksu pracy.

Czytaj także: Czy pracownik musi wykonać pracę, która zakończy się po godzinach jego dyżuru?

Czas gotowości

Dyżur jest wynikającym ze stosunku pracy świadczeniem pracownika na rzecz pracodawcy, polegającym na pozostawaniu poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania zadań wynikających z umowy o pracę oraz na ewentualnym wykonywaniu w tym czasie pracy, dla której dyżur został ustalony.

Podczas dyżuru...

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA