Ogłoszenie o naborze do urzędu bez szczegółów o preferencjach np. niepełnosprawności

Przepisy przewidują okoliczności, w których pierwszeństwo w zatrudnieniu na stanowisko urzędnicze mają osoby niepełnosprawne. W ogłoszeniu o naborze nie trzeba jednak ani informować o tym uprawnieniu, ani podawać podstawy skorzystania z niego.

Publikacja: 05.10.2017 02:00

Ogłoszenie o naborze do urzędu bez szczegółów o preferencjach np. niepełnosprawności

Foto: 123RF

- Czy formułując ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze w samorządzie powinnam wskazywać, że osoby niepełnosprawne, które chcą skorzystać z preferencji w naborze, muszą przedstawić wraz z dokumentami aplikacyjnymi kopię orzeczenia o niepełnosprawności? Czy powinnam wskazywać na sam fakt istnienia preferencji dla osób niepełnosprawnych w dostępie do zatrudnienia? – pyta czytelniczka.

Nie ma takiego obowiązku. Jeśli jednak wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niż 6 proc., warto wskazać na konieczność dołączenia kopii dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność, gdy kandydat zamierza skorzystać z preferencji w zatrudnieniu. Nie ma natomiast obowiązku opisywania samego uprawnienia.

Treść oferty pracy

Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze w samorządzie, w tym na stanowisko kierownicze, powinno zawierać informacje określone w art. 13 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 902), tj.:

1) nazwę i adres jednostki,

2) określenie stanowiska,

3) określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

4) wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku,

5) informację o warunkach pracy na danym stanowisku,

6) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6 proc.,

7) wskazanie wymaganych dokumentów,

8) określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

Pierwszeństwo w zatrudnieniu

Informacja, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6 proc., jest podstawą do oceny, czy kandydat niepełnosprawny będzie mógł skorzystać ze szczególnego uprawnienia przyznanego mu w art. 13a ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolne stanowisko urzędnicze – z wyłączeniem stanowisk kierowniczych – przysługuje osobie niepełnosprawnej, która znajdzie się wśród najlepszych kandydatów wyłonionych przez komisję. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest jednak złożenie wraz z dokumentami kopii dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność.

Dodatkowe informacje

Przepisy nie narzucają obowiązku informowania w ogłoszeniu o naborze o tym uprawnieniu ani też o podstawach skorzystania z niego. Co prawda, w ogłoszeniu tym wskazuje się na „wymagane dokumenty", ale dotyczy to tych dokumentów, które warunkują zatrudnienie. Zapis ten odnosi się do dokumentów koniecznych do oceny kandydata w kontekście spełniania warunków niezbędnych i dodatkowych. Tu zaś mówimy o uprawnieniu dodatkowym kandydata. Kopia orzeczenia o niepełnosprawności nie jest w tym rozumieniu dokumentem wymaganym do postępowania rekrutacyjnego.

Nie oznacza to jednak, że nie można wskazać na konieczność dołączenia tej kopii w razie zamiaru skorzystania z uprawnienia. Taka informacja może ułatwić procedurę naboru – kandydaci otrzymają jasną wiedzę na temat tego, co jest w tym przypadku konieczne. Dla skorzystania z uprawnienia nie wystarczy bowiem samo oświadczenie kandydata o niepełnosprawności. W przypadku złożenia takiego oświadczenia, należałoby się zwrócić o uzupełnienie dokumentów.

—Marek Rotkiewicz, prawnik

- Czy formułując ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze w samorządzie powinnam wskazywać, że osoby niepełnosprawne, które chcą skorzystać z preferencji w naborze, muszą przedstawić wraz z dokumentami aplikacyjnymi kopię orzeczenia o niepełnosprawności? Czy powinnam wskazywać na sam fakt istnienia preferencji dla osób niepełnosprawnych w dostępie do zatrudnienia? – pyta czytelniczka.

Nie ma takiego obowiązku. Jeśli jednak wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niż 6 proc., warto wskazać na konieczność dołączenia kopii dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność, gdy kandydat zamierza skorzystać z preferencji w zatrudnieniu. Nie ma natomiast obowiązku opisywania samego uprawnienia.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego