Taki wniosek płynie z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 9 lipca 2015 r. (II OSK 625/15).
Radny gminy był zatrudniony w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (ZGKiM). Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) Zakład, chcąc zwolnić radnego, musiał wystąpić do rady gminy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy. Ze stosownym wnioskiem ZGKiM wystąpił do rady gminy dopiero wtedy, gdy dowiedział się, że zwolniony radny skierował pozew do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne, tj. po upływie wielu dni od doręczenia wypowiedzenia. W marcu 2014 r. rada gminy podjęła uchwałę odmawiającą zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. W uzasadnieniu do uchwały rada gminy wskazała, że ZGKiM nie dopełnił obowiązku uzyskania uprzedniej zgody rady gminy na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Rada gminy zwróciła również uwagę, że fakt wręczenia radnemu wypowiedzenia niecały miesiąc po zatrudnieniu wskazuje, że intencją ZGKiM było natychmiastowe zwolnienie pracownika.
ZGKiM zaskarżył uchwałę rady gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Zdaniem ZGKiM, z art. 25 ust. 2 u.s.g. wynika, że rada gminy może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, tylko jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia, które wiążą się z wykonywaniem mandatu przez radnego. W ocenie ZGKiM, skoro w przedmiotowej sprawie podstawą zwolnienia nie było wykonywanie obowiązków radnego, to rada gminy była zobligowana do wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę ZGKiM. Wskazał, że art. 25 ust. 2 u.s.g. uniemożliwia w okresie wykonywania mandatu radnego rozwiązanie stosunku pracy z radnym bez uzyskania zgody rady gminy. WSA podkreślił, że decyzja o rozwiązaniu stosunku pracy z radnym musi być pozostawiona do swobodnego uznania rady gminy. Jedynie w przypadku, gdy podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związanie z wykonywaniem mandatu radnego, rada gminy nie może wyrazić zgody na rozwiązanie stosunku pracy.
WSA zaakcentował przy tym, że do rozwiązania stosunku pracy z radnym niezbędna jest uprzednia zgoda rady gminy. Zwrócił też uwagę, że żaden przepis u.s.g. nie określa warunków ani kryteriów, jakimi miałaby się kierować rada gminy przy podejmowaniu uchwały w sprawie rozwiązania stosunku pracy z radnym. W ocenie WSA uchwała rady gminy odpowiada prawu, ponieważ w uzasadnieniu do niej rada gminy wskazała, dlaczego nie uwzględniła argumentacji przedstawionej przez ZGKiM i przedstawiła motywy, którymi się kierowała odmawiając zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy.