Zwolnienie z pracy radnego za zgodą rady gminy

W sprawach, w których podstawą do rozwiązania z radnym stosunku pracy są inne zdarzenia niż związane z wykonaniem mandatu radnego, decyzja o rozwiązaniu z nim stosunku pracy należy do swobodnego uznania rady gminy.

Publikacja: 01.09.2016 02:00

Robert Wechman, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Robert Wechman, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Foto: materiały prasowe

Taki wniosek płynie z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 9 lipca 2015 r. (II OSK 625/15).

Radny gminy był zatrudniony w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (ZGKiM). Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) Zakład, chcąc zwolnić radnego, musiał wystąpić do rady gminy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy. Ze stosownym wnioskiem ZGKiM wystąpił do rady gminy dopiero wtedy, gdy dowiedział się, że zwolniony radny skierował pozew do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne, tj. po upływie wielu dni od doręczenia wypowiedzenia. W marcu 2014 r. rada gminy podjęła uchwałę odmawiającą zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. W uzasadnieniu do uchwały rada gminy wskazała, że ZGKiM nie dopełnił obowiązku uzyskania uprzedniej zgody rady gminy na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Rada gminy zwróciła również uwagę, że fakt wręczenia radnemu wypowiedzenia niecały miesiąc po zatrudnieniu wskazuje, że intencją ZGKiM było natychmiastowe zwolnienie pracownika.

ZGKiM zaskarżył uchwałę rady gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Zdaniem ZGKiM, z art. 25 ust. 2 u.s.g. wynika, że rada gminy może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, tylko jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia, które wiążą się z wykonywaniem mandatu przez radnego. W ocenie ZGKiM, skoro w przedmiotowej sprawie podstawą zwolnienia nie było wykonywanie obowiązków radnego, to rada gminy była zobligowana do wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę ZGKiM. Wskazał, że art. 25 ust. 2 u.s.g. uniemożliwia w okresie wykonywania mandatu radnego rozwiązanie stosunku pracy z radnym bez uzyskania zgody rady gminy. WSA podkreślił, że decyzja o rozwiązaniu stosunku pracy z radnym musi być pozostawiona do swobodnego uznania rady gminy. Jedynie w przypadku, gdy podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związanie z wykonywaniem mandatu radnego, rada gminy nie może wyrazić zgody na rozwiązanie stosunku pracy.

WSA zaakcentował przy tym, że do rozwiązania stosunku pracy z radnym niezbędna jest uprzednia zgoda rady gminy. Zwrócił też uwagę, że żaden przepis u.s.g. nie określa warunków ani kryteriów, jakimi miałaby się kierować rada gminy przy podejmowaniu uchwały w sprawie rozwiązania stosunku pracy z radnym. W ocenie WSA uchwała rady gminy odpowiada prawu, ponieważ w uzasadnieniu do niej rada gminy wskazała, dlaczego nie uwzględniła argumentacji przedstawionej przez ZGKiM i przedstawiła motywy, którymi się kierowała odmawiając zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy.

ZGKiM wniósł skargę kasacyjną od NSA, który jednak ją oddalił uznając, że wyrok WSA odpowiada prawu. NSA zgodził się z argumentacją przedstawioną przez WSA. Uznał, że art. 25 ust. 2 u.s.g. ma na celu szczególną ochronę trwałości stosunku pracy radnego, która ma ograniczyć swobodę pracodawcy w jednostronnym rozwiązaniu stosunku pracy. NSA podkreślił, że nie można zgodzić się z argumentacją ZGKiM, iż rada gminy ma obowiązek wyrazić zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, gdy podstawą rozwiązania są inne zdarzenia niż związanie z wykonywaniem mandatu radnego. NSA zwrócił przy tym uwagę, że za wadliwą można by uznać taką uchwałę, której motywów nie dałoby się pogodzić z zasadami porządku prawnego albo taką, która nie miałaby oparcia w stanie faktycznym, w jakim wypowiedzenie zostało dokonane. Z tym jednak w przywołanej sprawie nie mamy do czynienia.

Komentarz eksperta

Robert Wechman, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Zgodnie z art. 25 ust. 2 u.s.g. rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest on członkiem. Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Istotą przedmiotowej sprawy było ustalenie, czy rada gminy musi wyrazić zgodę na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, czy też nie ma takiego obowiązku, skoro rozwiązanie stosunku pracy wynikało z innych zdarzeń niż związanych z wykonywaniem mandatu radnego.

NSA podtrzymał obowiązującą linię orzeczniczą i wskazał, że w sprawach, w których podstawą do rozwiązania z radnym stosunku pracy są inne zdarzenia niż związane z wykonaniem mandatu radnego, decyzja o rozwiązaniu z radnym stosunku pracy należy do swobodnego uznania rady gminy. Rada gminy nie może jednak pełnić roli sądu pracy, którego zadaniem jest ustalenie, czy rozwiązanie stosunku pracy było zasadne. Podjęta przez radę gminy uchwała ma na celu wyłącznie usunięcie przeszkody rozwiązania stosunku pracy. W związku z tym NSA słusznie zwrócił uwagę, że kluczową rolę w uznaniu uchwały rady gminy za zgodną z prawem spełnia argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu uchwały.

Taki wniosek płynie z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 9 lipca 2015 r. (II OSK 625/15).

Radny gminy był zatrudniony w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (ZGKiM). Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) Zakład, chcąc zwolnić radnego, musiał wystąpić do rady gminy o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy. Ze stosownym wnioskiem ZGKiM wystąpił do rady gminy dopiero wtedy, gdy dowiedział się, że zwolniony radny skierował pozew do sądu pracy o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne, tj. po upływie wielu dni od doręczenia wypowiedzenia. W marcu 2014 r. rada gminy podjęła uchwałę odmawiającą zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. W uzasadnieniu do uchwały rada gminy wskazała, że ZGKiM nie dopełnił obowiązku uzyskania uprzedniej zgody rady gminy na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Rada gminy zwróciła również uwagę, że fakt wręczenia radnemu wypowiedzenia niecały miesiąc po zatrudnieniu wskazuje, że intencją ZGKiM było natychmiastowe zwolnienie pracownika.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona