Podróż służbowa i oddelegowanie dotyczą dwóch różnych sytuacji. Pierwsza uregulowana jest w art. 77
5
kodeksu pracy. Zgodnie z § 1 tego przepisu pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą. W tym przypadku podwładny tylko wyjątkowo i tymczasowo wykonuje powierzone mu zadania poza swoim stałym miejscem pracy.
Incydent, nie zwyczaj
Przy podróży służbowej nie następuje zmiana miejsca pracy, więc nie ma potrzeby dokonywania żadnych modyfikacji w zawartej umowie o pracę. Taki wyjazd wiąże się jedynie z wydaniem pracownikowi polecenia wyjazdu we wskazane przez pracodawcę miejsce w celu wykonania określonego zadania związanego z obowiązkami tej osoby.
Zgodnie z uchwałą składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08) podróż służbowa ma charakter incydentalny. Jej formalną podstawę stanowi polecenie wyjazdu, które powinno określać zadanie oraz termin i miejsce jego realizacji. Jak wskazał SN, zadanie nie może mieć generalnego charakteru, lecz musi być skonkretyzowane.