Czy pracodawca może sprawdzać e-mail pracownika

Pracodawcy zastanawiają się, w jaki sposób mogą kontrolować pracowników. W dobie pracy zdalnej firmy coraz cześciej analizują, jak zgodnie z prawem sprawdzić skrzynkę służbową.

Aktualizacja: 13.08.2020 14:34 Publikacja: 13.08.2020 13:07

Czy pracodawca może sprawdzać e-mail pracownika

Foto: Adobe Stock

Legalne sprawdzanie e-maili firmowych jest możliwe i wynika z przepisów kodeksu pracy. Pracodawca musi jednak o takiej praktyce poinformować pracujące u niego osoby.

- Należy pamiętać, że firma może wprowadzić monitoring poczty elektronicznej pracownika, w sytuacji gdy jest to niezbędne w jego ocenie do zapewnienia organizacji pracy, umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy - zauważa Urząd Ochrony Danych Osobowych. Wskazuje, że kontrola prowadzona przez pracodawcę nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Czytaj także: Zakaz korzystania przez pracowników ze służbowej poczty e-mail w celach prywatnych

Co zawrzeć w informacji o monitorowaniu poczty służbowej? Pracodawca musi wyjaśnić cel, w jakim zamierza stosować monitoring. Ponadto należy wskazać zakres i sposób zastosowania kontroli. Wszystko to należy zawrzeć w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy. Jeśli pracodawca nie jest objęty układem lub nie ma obowiązku posiadania regulaminu, to informacja o kontrolowaniu poczty służbowej powinna znaleźć się w obwieszczeniu.

Art. 222 §7 kodeksu pracy stanowi: "Pracodawca informuje pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem".

- Zatem może to mieć formę pisma skierowanego do każdego pracownika, obwieszczenia na tablicy ogłoszeń, komunikatu mailowego skierowanego do załogi, czy informacji przekazanej za pośrednictwem zakładowego intranetu - wyjaśnia UODO.

Legalne sprawdzanie e-maili firmowych jest możliwe i wynika z przepisów kodeksu pracy. Pracodawca musi jednak o takiej praktyce poinformować pracujące u niego osoby.

- Należy pamiętać, że firma może wprowadzić monitoring poczty elektronicznej pracownika, w sytuacji gdy jest to niezbędne w jego ocenie do zapewnienia organizacji pracy, umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy - zauważa Urząd Ochrony Danych Osobowych. Wskazuje, że kontrola prowadzona przez pracodawcę nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara