1. Respektuj czas
Zarówno ten prywatny, jak i służbowy. Nikt nie lubi robić dwa razy tych samych rzeczy, wprowadzać dużych poprawek spowodowanych niedokładnym briefem czy nieuwagą przełożonego. Zanim w dzień wolny swojego pracownika zdecydujesz się wykonać do niego telefon, zastanów się dwa razy, czy sprawa faktycznie nie może poczekać lub nie da się jej rozwiązać bez angażowania danej osoby. Nie dzwoń w czasie urlopu, kontaktuj się z pracownikiem jedynie w wyjątkowych przypadkach, które wymagają jego specjalistycznej wiedzy.
2. Celebruj święta
Każdy lubi dostawać prezenty. Nie chodzi o wartość materialną, ale o miły gest i pamięć. Drobne upominki na Boże Narodzenie czy Wielkanoc nie spowodują uszczerbku w firmowych finansach, a przyczyniając się do wzrostu zadowolenia wśród pracowników, wręcz przełożą się na ich poprawę. Wewnątrz działów czy teamów warto także uczcić takie okazje, jak urodziny czy ślub. Nie zawsze musi to być prezent od firmy. Pracownik poczuje się także doceniony, gdy usłyszy miłe życzenia czy gratulacje z okazji zmiany stanu cywilnego lub narodzin dziecka. Równie pozytywne jest np. inicjowanie grupowych składek na upominki lub pieczenia tortów na zmianę. Należy pamiętać, że taka forma celebracji jest raczej wynikową atmosfery w zespole, nie można jej odgórnie narzucić.
3. Autonomia i niezależność
Możliwość wykazania się, zaprezentowania własnych pomysłów i wypróbowania swoich sił w nowych obszarach wpływa na zaangażowanie w wykonywaną pracę. Naukowcy z Uniwersytetu Cornella zbadali 320 małych biznesów, z których połowa dawała autonomię swoim pracownikom, a połowa stosowała odgórne polecenia. Firmy, które tworzyły środowiska autonomiczne miały o jedną trzecią większe obroty niż firmy nastawione na kontrolę. Zatem warto pozwolić pracownikom zagospodarować np. 20 proc. swojego czasu na własne projekty, które związane są z biznesem. Takie działanie wyzwoli w nich kreatywność i pozwoli na oderwanie się od obecnych obowiązków. Następnie warto zorganizować wspólne spotkanie, aby każdy podzielił się nowym pomysłem.
4. Poczucie bezpieczeństwa
Pracownik nie powinien się czuć zdany wyłącznie na siebie. Musi wiedzieć, że ma za sobą solidne wsparcie (w postaci zespołu, menedżera), na które może liczyć. Zadaniem szefa jest nie tylko służenie pomocą poprzez własne doświadczenie i umiejętności, ale także stworzenie takiej atmosfery i systemu pracy, w których pracownik będzie czuł się bezpiecznie. Chęć skonsultowania swoich wątpliwości, nie powinna zostać odebrana jako brak kompetencji w danym zakresie. Co więcej obowiązkiem pracodawcy jest również regularne komunikowanie się z pracownikami, zarówno co do pozytywnych zmian w firmie, jak i negatywnych decyzji wpływających na zespół. Żaden pracownik nie chciałby się dowiedzieć o redukcji zatrudnienia z mediów lub plotek krążących po firmie.
5. Przestrzeń pracy
Według badań opublikowanych na portalu hacernoon.com 54 proc. pracowników z najlepszymi wynikami uważa swoją przestrzeń pracy za zbyt rozpraszającą, a 58 proc. tej samej grupy pracowników uważa ją za zbyt głośną. Open space'y zyskały popularność ze względu na łatwość komunikacji i współpracy w zespołach projektowych. W takich przestrzeniach świetnie poradzą sobie osoby, które lubią ciągły kontakt z innymi ludźmi, energiczne konsultowanie pomysłów czy burze mózgów. Jednak w takim środowisku dużo gorzej sprawdzą się introwertycy, potrzebujący ciszy i skupienia do efektywnej pracy. Dlatego warto wysłuchać potrzeb swoich pracowników i przydzielić im takie miejsca pracy, które będą dopasowane do ich osobowości.