Za co grozi mandat od inspektora pracy

Inspektor może nałożyć mandat wyłącznie za te naruszenia przepisów, które stanowią wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Brakuje jednak katalogu wykroczeń, które są rozsiane po wielu aktach prawnych. Niewielu pracodawców wie, za jakie przewinienia grozi im grzywna w postaci mandatu lub wniosku o ukaranie do sądu.

Aktualizacja: 11.08.2016 08:51 Publikacja: 11.08.2016 06:50

Foto: 123RF

Ustawodawca zdefiniował wykroczenie jako czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 złotych lub nagany (art. 1 § 1 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1094 ze zm., dalej k.w.).

Musi być sprawca

Co ważne, przesłanką odpowiedzialności za wykroczenie jest wina sprawcy. Jeśli nie jest możliwe jej przypisanie danej osobie, inspektor nie może stosować wobec niej sankcji (art. 1 § 2 k.w.).

Przykład

Kontrola wykazała, że pracownik świadczył pracę w szóstym dniu tygodnia. Praca ta nie została zrekompensowana udzieleniem innego dnia wolnego od pracy. Jednocześnie jednak inspektor pracy stwierdził, że ten pracownik po przepracowaniu soboty rozchorował się i do końca okresu rozliczeniowego przebywał na zwolnieniu lekarskim. W takim przypadku, mimo że doszło do naruszenia zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy (co stanowi wykroczenie z art. 281 pkt 5 k.p.), nie można pracodawcy ani żadnej innej osobie przypisać winy za nieudzielenie innego dnia wolnego od pracy w zamian za pracę w sobotę.

Wysokość grzywny

Co do zasady grzywna za popełnione wykroczenie wynosi od 20 zł do 5000 zł (art. 24 § 1 k.w.). Jednak od tej zasady przewidziane są liczne wyjątki, podwyższające dolne lub górne zagrożenie karą (np. wykroczenia przewidziane w kodeksie pracy zagrożone są grzywną od 1000 do 30 000 zł).

Grzywny nakładane przez inspektorów w drodze mandatów karnych wynoszą co do zasady od 1000 do 2000 zł. Jedynie w przypadku tzw. recydywy (tj. w sytuacji co najmniej dwukrotnego ukarania za wykroczenie określone w kodeksie pracy i popełnienia w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania kolejnego takiego wykroczenia) maksymalna kwota mandatu może wzrosnąć aż do 5000 zł (art. 96 § 1a pkt 1 i § 1b ustawy z 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 395 ze zm.).

Według uznania...

Inspektorzy pracy nie posiadają taryfikatorów. W związku z tym wymierzają karę według własnego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę za dane wykroczenie, oceniając stopień społecznej szkodliwości czynu i biorąc pod uwagę:

- cele kary w zakresie społecznego oddziaływania,

- cele zapobiegawcze i wychowawcze, które ma ona osiągnąć w stosunku do ukaranego,

- rodzaj i rozmiar szkody wyrządzonej wykroczeniem,

- stopień winy,

- pobudki, sposób działania, stosunek do pokrzywdzonego,

- właściwości, warunki osobiste i majątkowe sprawcy,

- jego stosunki rodzinne,

- sposób życia przed popełnieniem i zachowanie się po popełnieniu wykroczenia (art. 33 § 1 i 2 k.w.).

... ale bez mnożenia

Na szczęście inspektor pracy nie karze oddzielnie za poszczególne wykroczenia. Grzywna od 1000 zł do 2000 zł (5000 zł) jest karą za wszystkie wykroczenia stwierdzone podczas jednej kontroli.

Wyjątek dotyczy sytuacji, w której za poszczególne wykroczenia odpowiadają różne osoby upoważnione przez pracodawcę, np. kadrowa (wykroczenia prawne) i kierownicy zmian (wykroczenia z zakresu bhp). W takim przypadku inspektor może wręczyć mandat każdej odpowiedzialnej za popełnienie poszczególnych wykroczeń osobie.

Powyższe jest konsekwencją odpowiedzialności na zasadzie winy, gdyż mandat powinien zostać nałożony na osobę odpowiedzialną za zaistnienie wykrytego przez inspektora pracy naruszenia prawa. W zależności więc od konkretnego przypadku, inspektor nałoży mandat na:

- pracodawcę,

- osobę działającą w jego imieniu w pewnym obszarze (np. kadrowa, kierownik działu płac, dyrektor personalny), za który pracodawca uczynił ją odpowiedzialną,

- osobę odpowiedzialną za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (np. kierownik służby bhp, kierownik zmiany),

- osobę kierującą pracownikami (np. majster, kierownik budowy, itp.).

Ważne!

Jeśli dany czyn jest zagrożony karą przekraczającą maksymalną kwotę mandatu lub winny popełnienia wykroczenia odmówi przyjęcia mandatu, wówczas inspektor kieruje wniosek o ukaranie do sądu, który orzeka kary w granicach określonych przepisami (tj. w przypadku wykroczeń przewidzianych w kodeksie pracy do 30 000 zł).

Oczywiście inspektorzy pracy nie ścigają wszystkich wykroczeń, a jedynie te z nich, które skierowane są przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową.

Najpopularniejsze wykroczenia

Katalog najpopularniejszych wykroczeń znajduje się w kodeksie pracy. Zawiera on następujące wykroczenia >> patrz tabela 1.

Wykroczenia z innych ustaw

Brak potwierdzenia na piśmie ustalenia co do stron umowy, jej rodzaju oraz warunków oznacza najczęściej, że praca świadczona jest na czarno, a więc także bez zgłoszenia do ZUS i US oraz odprowadzania obowiązkowych składek i podatków. Nieuczciwy pracodawca naraża się w ten sposób na odpowiedzialność za wykroczenia wskazane w >> patrz tabela 2.

Równie powszechne są wykroczenia przewidziane w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, której zakresem objęci są wszyscy pracodawcy z wyjątkiem tych, którzy zwolnili się z obowiązku tworzenia Funduszu lub wypłacania świadczenia socjalnego (art. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 800 ze zm., dalej ustawa o zfśs). Tu katalog wykroczeń jest bardzo szeroki >> patrz tabela 3.

Sporadyczne wyskoki

Znacznie rzadziej inspektorzy stwierdzają wykroczenia przewidziane w pozostałych ustawach. Wynika to m.in. z tego, że przepisy je przewidujące stosuje się jedynie do niektórych firm >> patrz tabela 4.

Wyłącznie firmy, w których działają związki zawodowe, mogą popełnić wykroczenia z ustawy:

- o społecznej inspekcji pracy – gdyż jedynie zakładowa organizacja związkowa jest uprawniona do przeprowadzenia wyboru społecznych inspektorów pracy (art. 6 ust. 6 ustawy z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 567 ze zm., dalej ustawa o SIP),

- o rozwiązywaniu sporów zbiorowych – gdyż jedynie związki zawodowe reprezentują prawa i interesy zbiorowe pracowników w sporach zbiorowych (art. 2 ust. 1 ustawy z 23 maja 1997 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 295 ze zm.).

Z kolei wykroczenia z ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych może popełnić jedynie ten pracodawca, który korzysta z pracy takich osób. Obejmują one następujące zaniedbania >> patrz tabela 5.

Wykroczenia przewidziane w ustawie z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550 ze zm.) mogą popełnić jedynie pracodawcy wykonujący działalność gospodarczą zatrudniający co najmniej 50 pracowników, gdyż wyłącznie do nich stosuje się jej przepisy (art. 1 ust. 2 tej ustawy). Inspektor pracy może karać ich za następujące wykroczenia >patrz tabela 6.

Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców muszą zaś zwracać uwagę na wykroczenia wymienione w >> tabeli 7.

Podmioty prowadzące agencję zatrudnienia z kolei mogą odpowiadać za wykroczenia polegające na czynach opisanych w >> tabeli 8.

Ustawodawca zdefiniował wykroczenie jako czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 złotych lub nagany (art. 1 § 1 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1094 ze zm., dalej k.w.).

Musi być sprawca

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów