Jak przekonać pracowników, że ich zdanie jest ważne

Komunikacja w firmie jest istotna. W pracy komunikowanie się ludzi trwa bez przerwy. Wykorzystujemy do tego różne formy, sposoby, narzędzia i nośniki. Dzwonimy, mailujemy, rozmawiamy, negocjujemy, prezentujemy opinie, delegujemy, prowadzimy zebrania. Tylko dlaczego, skoro mamy tyle różnych narzędzi i tak wiele źródeł wiedzy wciąż, dochodzi do nieporozumień powodowanych złą komunikacją?

Publikacja: 27.07.2018 02:00

Jak przekonać pracowników, że ich zdanie jest ważne

Foto: Fotolia.com

Jest słowo-klucz, czynnik w komunikacji biznesowej, który jest jednocześnie najistotniejszy i najczęściej pomijany: otwartość. Jak ją rozumiemy? Chodzi nie tylko o jasne i szczere precyzowanie komunikatów, które się wysyła. Przede wszystkim chodzi o autentyczną chęć otrzymywania feedbacku od osób z którymi się rozmawia. Dlaczego tak o nią trudno w polskich firmach?

Czytaj także: Trendy w motywacji w 2018 roku

Jak to wygląda w pracy

Pracownicy często boją się otwarcie mówić o swoich przemyśleniach lub pomysłach, ponieważ obawiają się konsekwencji lub po prostu nie mają przestrzeni na wyrażenie swoich opinii. Nawet gdy widzą, że coś w firmie wymaga ulepszenia lub nie działa tak jak powinno, nie chcą zgłaszać sprzeciwu wobec obecnego stanu rzeczy. „Niech się dzieje co chce, ja się nie wtrącam", „Nikt się nie wychyla, to ja też nie będę". Niestety, taka postawa buduje w firmie kulturę braku zaangażowania i blokuje możliwości rozwoju samych pracowników, jak i całego przedsiębiorstwa. Z drugiej strony pracodawcy i menedżerowie mają często trudność z udzielaniem pracownikom informacji zwrotnych w odpowiednim czasie, formie i miejscu. Zazwyczaj w natłoku spraw udzielanie natychmiastowego feedbacku odkładane jest na drugi plan – przez co automatycznie przestaje być natychmiastowe. A że forma komunikatu wysyłanego do pracownika jest również ważna, to w tym zakresie też łatwo o wpadkę. Mimo dobrych chęci, przełożeni często mylą pochwałę z docenieniem.

Pochwały a docenienie

Różnice między pochwałą i docenieniem trafnie opisuje Andrzej Jacek Blikle, autor książki „Doktryna jakości". Pochwała jest bezpośrednim ocenieniem człowieka. Niestety tak wyrażony feedback trafia na wyjątkowo mało podatny grunt - naturalną niechęć ludzi do bycia ocenianym personalnie. Często tak wyrażona ocena bywa też ogólna i mało konkretna, przez co nie sprawia wrażenia autentycznej. Dodatkowo powoduje, że dający pochwałę stawia się ponad osobą, którą ocenia. „Pani Karolino, widzę że się Pani stara. Bardzo mi się to podoba." Jaką reakcję wywołuje to zdanie? Przełożony jest z siebie dumny, bo tak ładnie pochwalił pracownika. Natomiast Pani Karolina niestety mogła odebrać to negatywnie. Pracowała w pocie czoła przez kilka tygodni nad sprawozdaniem, a usłyszała, że się „stara". A informacja, o rozwijaniu się brzmi tak, jakby nadal była stażystką. Docenianie natomiast dotyczy ocenienia pracy lub osiągnięcia człowieka. Odnosi się do konkretów. Ludzie lubią słyszeć, że robią coś dobrze - a odwołanie się do jednoznacznego efektu powoduje, że informacja nie jest zdawkowa. Wyrazy uznania mają charakter partnerski. Jak powinna ono brzmieć? „Pani Karolino, sprawozdanie, które Pani przygotowała jest bardzo wyczerpujące i drobiazgowe. Dziękuję za pracę, którą włożyła Pani w jego przygotowanie. Pani wnioski, zawarte w sprawozdaniu, przedstawię na kolejnym spotkaniu zarządu".

Czytaj także: Motywowanie pracowników niezgodne z prawem: puszka coli i pogadanka

Przyjmowanie feedbacku – co przeszkadza

Druga strona medalu, czyli otwartość na informacje, które są przekazywane, może również przysparzać wielu trudności. Czasami pracownicy mogą opacznie odbierać feedback dawany przez przełożonych. Jedną z przyczyn nieporozumień może być też częstotliwość udzielania pozytywnych informacji zwrotnych w porównaniu do tych korygujących. Pracownik, który zazwyczaj słyszy feedback na temat tego co zrobił niedokładnie lub nieefektywnie, może uznać, że jednostkowa, pozytywna informacja nie jest szczera. Wielu pracodawców obawia się otwartego przyjmowania feedbacku od pracowników. Jednym z powodów jest strach przed jego treścią lub brak wiary w to, że pracownicy mogą mieć cenne dla firmy uwagi. Jednak gdy spojrzy się na to z innej strony, to właśnie pracownicy są osobami, które najlepiej znają branże, firmę i klientów. Codziennie mają do czynienia z procesami zachodzącymi w firmie i dzięki temu mogą w porę zareagować, gdy któryś z nich zawiera luki. Również oni wiedzą, jakie działania poprawią komfort ich pracy, a tym samym wpłyną pozytywnie na zaangażowanie.

Pracowniczy feedback

Pytanie pracowników o ich opinie i pomysły przyczynia się do budowania innowacyjności firmy, a także wzmacnia kapitał ludzki przedsiębiorstwa. Odpowiednie wprowadzenie pracowników i przygotowanie ich do badania organizowanego w firmie jest równie istotne co samo narzędzie. Pracownicy często nieufnie podchodzą do tego typu przedsięwzięć. Obawiają się braku anonimowości, nie są pewni czy badanie pozytywnie wpłynie na ich warunki pracy. Czasami są wręcz zmęczeni wypełnianiem kolejnych ankiet, z których wcześniej nic nie wynikało. Właśnie dlatego ważne jest, aby poinformować pracowników o badaniu w odpowiedni sposób. Istnieje kilka uniwersalnych zasad, które sprawdzają się przy przeprowadzaniu tego typu inicjatyw w firmach.

Czas: zacznij kampanie informacyjną 2-3 tygodnie przed przeprowadzeniem badania. Będzie tym samym czas, aby pracownicy mogli się do niego przygotować, poznać narzędzie, przemyśleć poruszane kwestie.

Różne kanały: nie trzeba działać wyłącznie mailowo. Można zorganizować spotkanie, zawiesić informację o badaniu na firmowym ekspresie do kawy, wykorzystać tablicę ogłoszeń i intranet. Warto również zaangażować kilku pracowników, aby pełnili rolę ambasadorów badania i promowali je wśród kolegów. Ich zadaniem będzie budowanie zaufania wobec narzędzia i przekonanie jak największej ilości osób do wzięcia w nim udziału.

Korzyści: warto mówić językiem korzyści, opowiedzieć pracownikom o przewidywanych rezultatach badania. poinformować ich o tym, jak wyniki badania wpłyną na działalność firmy pokazać pracownikom ich realny wpływ na miejsce pracy.

Cel: pracownicy muszą wiedzieć, że ich głos jest ważny. Trzeba ich przekonać do tego, że informacje zebrane podczas badania, nawet te niepochlebne, będą wykorzystane w dobrym celu.

Anonimowość: należy upewnić się, że pracownicy nie mają wątpliwości co do anonimowości badania, zachęcić ich do zgłaszania pomysłów i poprosić o szczerość w odpowiedziach.

Joanna Tymczyj, ekspert zarządzania doświadczeniem pracownika iniJOB.com

Jest słowo-klucz, czynnik w komunikacji biznesowej, który jest jednocześnie najistotniejszy i najczęściej pomijany: otwartość. Jak ją rozumiemy? Chodzi nie tylko o jasne i szczere precyzowanie komunikatów, które się wysyła. Przede wszystkim chodzi o autentyczną chęć otrzymywania feedbacku od osób z którymi się rozmawia. Dlaczego tak o nią trudno w polskich firmach?

Czytaj także: Trendy w motywacji w 2018 roku

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona