W tej sytuacji koncentracja na prokobiecych rozwiązaniach może przysłaniać perspektywę mężczyzn oraz głosy ekspertów, którzy coraz wyraźniej dostrzegają cienie parytetów.
Czytaj także: RPO: kobiet w spółkach jest za mało
Z badania Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2019" wynika, że rokrocznie zwiększa się satysfakcja z pracy, ambicje zawodowe, ale też możliwości ich realizacji – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Ponad 65 proc. panów jest zadowolonych z pełnionej roli. Co trzeci zajmuje obecnie stanowisko menedżerskie, co czwarty samodzielne, eksperckie stanowisko specjalistyczne, 12 proc. pełni rolę dyrektorską, natomiast 10 proc. funkcję zarządową bądź właścicielską. Mężczyźni częściej niż kobiety zarządzają firmami w obszarze bankowości i inwestycji, budownictwa, energetyki, produkcji oraz IT.
Ambicje i aspiracje
Zadowolenie z obecnej pracy nie powoduje jednak, że aspiracje panów są mniejsze niż w latach ubiegłych lub wobec ambicji kobiet. Mężczyźni mierzą wysoko i dążą do objęcia stanowiska dyrektorskiego (20 proc), zarządczego bądź właścicielskiego (38 proc.). Ambicja to jednak nie wszystko. Mężczyźni coraz bardziej świadomie planują swoje zawodowe kariery. W tym roku aż 74 proc. mężczyzn deklaruje posiadanie przynajmniej częściowo opracowanej strategii rozwoju. Panowie deklarują także możliwość komunikowania swoich celów zawodowych na obecnie zajmowanym stanowisku i otwartej rozmowy z przełożonym. Ponad połowa uczestników tegorocznego badania potwierdza, że ma swobodną możliwość mówienia o swoich ambicjach.
W konsekwencji mężczyźni mają poczucie, że ich aspiracje są słyszane – wie o nich bezpośredni przełożony lub osoba mająca wpływ na ścieżkę kariery. Większość panów uważa przy tym, że może liczyć na wsparcie przełożonego w realizacji założonego planu. (...)