Rz: Z czym pracodawcy mieli najwięcej problemów w ubiegłym roku?
Roman Giedrojć: W zeszłym roku kontrole inspektorów pracy ujawniły 86,8 tys. wykroczeń przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową. Większość dotyczyła przygotowania do pracy, wynagrodzenia za pracę i innych należności ze stosunku pracy oraz czasu pracy. Mimo że wypłata wynagrodzenia za pracę jest bezwzględnym obowiązkiem każdego pracodawcy i przedsiębiorcy, kompleksowe kontrole w około 1600 podmiotach wykazały liczne, choć w nieco węższym zakresie niż rok wcześniej, naruszenia prawa. Spadł odsetek pracodawców, którzy nie wypłacili wynagrodzenia za pracę. Wzrósł natomiast odsetek pracodawców niewypłacających należności za pracę w godzinach nadliczbowych. Zwiększyła się liczba pracodawców płacących nieterminowo oraz zaniżających wysokość zapłaty.
Co zrobi inspektor pracy, który w czasie kontroli wykryje przypadek niewypłaconego wynagrodzenia?
Jeśli wysokość zaległego wynagrodzenia ma charakter bezsporny, inspektor wydaje nakaz wypłaty pod rygorem natychmiastowej wykonalności. Dotyczy to świadczeń naliczonych i zatwierdzonych do wypłaty przez pracodawcę, ale z jakichś względów niewypłaconych pracownikowi. W 2015 r. inspektorzy pracy wydali ponad 7 tys. decyzji nakazujących natychmiastową wypłatę wynagrodzenia lub innych świadczeń ze stosunku pracy. Inspektor pracy może również kierować wystąpienia i polecenia ustne dotyczące usunięcia nieprawidłowości w tym zakresie. W sumie dzięki działaniom Państwowej Inspekcji Pracy ponad 100 tys. poszkodowanych pracowników odzyskało niewypłacone im należności, niejednokrotnie jeszcze w trakcie prowadzonej kontroli, na kwotę ogólną 207,5 mln zł.
Jak to możliwe, że przedsiębiorca nie wypłaca wynagrodzeń?