Gdy u pracodawcy funkcjonuje zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy jest tworzony w porozumieniu z tą organizacją. Jednak rola związków zawodowych nie ogranicza się obecnie tylko do współudziału w tworzeniu regulaminu u pracodawcy mającego obowiązek jego posiadania. W firmie zatrudniającej od 20 do 49 pracowników może ona żądać wprowadzenia tego aktu wewnątrzzakładowego.
Podniesiony limit
Prawo pracy to nie tylko kodeks pracy, pozostałe ustawy oraz rozporządzenia wykonawcze. To również przepisy zakładowe ujęte w regulaminach – między innymi w regulaminie pracy.
Do niedawna taki regulamin musiał posiadać każdy pracodawca zatrudniający przynajmniej 20 pracowników. Jednak obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. przepisy w zakresie regulaminów pracy stały się bardziej wyrozumiałe dla mniejszych firm. Wprowadzono zasadę, zgodnie z którą do uregulowania organizacji i porządku w procesie pracy w drodze regulaminu pracy obliguje pracodawcę zatrudnianie nie 20, a 50 pracowników.
Nie oznacza to jednak, że mniejszy pracodawca (zatrudniający do 49 osób) nie może wprowadzić regulaminu. Może, jeżeli uzna to za zasadne. Jednak w przypadku, gdy taki pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, a w jego firmie działa zakładowa organizacja związkowa, może ona wymusić wprowadzenie regulaminu, składając pracodawcy stosowny wniosek w tej sprawie. Wówczas prawo do posiadania regulaminu przekształca się w obowiązek jego ustanowienia i stosowania.
Należy mieć przy tym na względzie, że uprawnienia zakładowej organizacji związkowej zależne są od tego, czy zatrudnia ona przynajmniej 10 członków.