Podczas rekrutacji od każdego kandydata słyszy się, że jest komunikatywny i zorientowany na cel, umie budować relacje z ludźmi, oraz zarządzać swoim czasem. Niestety to, że w poprzednim miejscu pracy odnosił sukcesy nie gwarantuje, że w kolejnej firmie również tak się stanie. Należy sprawdzić nie tylko jego indywidualne predyspozycje do pracy z danym produktem lub usługą, ale także cechy osobowości, które go motywują oraz, czy pasuje do zespołu, do którego ma dołączyć. Podczas rozmów rekrutacyjnych warto przede wszystkim szukać tzw. HIPO, czyli osób o wysokim potencjale, które przyniosą firmie wyłącznie same korzyści.
Osobowości HIPO – kto to taki
W latach 80. XX wieku przez 3 lata prowadzono badania na grupie blisko 500 menadżerów reprezentujących rożne organizacje. Specjaliści zaobserwowali dwa typy zachowań, które całkowicie odmiennie wpływają na zarządzane firmą. W pierwszej grupie znalazły się osoby o wysokich umiejętnościach autopromocji, których celem jest osiągnięcie szybkiego sukcesu, wysokich zarobków, a ich praca skupiona jest na rozmowach telefonicznych (networking). Druga grupa to osoby, których zespół pracuje skutecznie, efektywnie i przynosi duże zyski dla firmy. Te osoby potrafią rozdzielać obowiązki, są blisko ze swoim zespołem/blisko ludzi, potrafią słuchać współpracowników, a przy tym są niezwykle skromne. Nie zajmują się autopromocją. Badanie wykazało, że zaledwie 10 proc. menedżerów posiada cechy obydwu grup.
Według dr Hogana osobowość HIPO jako człowieka sukcesu definiują trzy wymiary:
- HIPO ma świadomość, jak zarządzać własną karierą i być dobrym pracownikiem danej firmy,
- wyróżnia się na tle innych pracowników i jest postrzegany jako lidera,