Odmrażanie restauracji, kawiarni i barów, a także salonów fryzjerskich i kosmetycznych oznacza, że przedsiębiorcy powinni dostosować się nie tylko do ograniczeń, jakich muszą w związku z tym dochować, dotyczących liczby klientów na metr kwadratowy czy obowiązku dezynfekowania stolików. W rachubę wchodzą także liczne rekomendacje wydawane od początku epidemii koronawirusa przez Ministerstwo Rozwoju, sanepid, a ostatnio także Państwową Inspekcję Pracy.
W myśl najdalej idących zaleceń PIP przedsiębiorcy powinni zadbać o klientów i o pracowników. Przy odmrażaniu działalności firmy PIP rekomenduje nie tylko maseczki i częste odkażanie powierzchni użytkowych, ale także montaż obudów pleksiglasowych, oddzielanie stanowisk pracy przegrodami, usunięcie z przestrzeni wspólnej elementów takich jak rośliny doniczkowe lub takich, które stwarzają dodatkowe ryzyko, np. potknięcia się pracownika czy upadku przedmiotu. Inspekcja sugeruje także zmiany w organizacji pracy, tak by wprowadzić zmiany czy dłuższe przerwy.
Zdaniem PIP konieczne jest także dbanie o sprawną i wydajną wentylację pomieszczeń. Dobrą praktyką, ograniczającą możliwość zainfekowania wirusem zakładu pracy, jest także zastosowanie mat dezynfekcyjnych przy wejściach do firmy.
Czytaj także: Firmy chcą miliardów od rządu. Szykują pozwy o odszkodowania