k.p. nie dokonano zmian innych przepisów k.p. w zakresie formy dokonywanych czynności lub formy dokumentów. Uzasadnienie projektu ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, która wprowadziła do k.p. pojęcie „postaci papierowej lub elektronicznej" nie oferuje żadnej podpowiedzi czy wyjaśnienia przyczyny wprowadzenia tego pojęcia do k.p. Nie wprowadzono też do k.p. jego definicji i nie nadano mu normatywnej treści. Pytanie, dlaczego ustawodawca tak postąpił, pozostaje bez odpowiedzi. Oczywiście można się domyślać, że tak jak w innych obszarach prawa w związku z postępującą cyfryzacją obejmującą coraz więcej dziedzin życia i coraz bardziej powszechnym użyciem elektronicznych form komunikacji, również w obszarze prawa pracy ustawodawca chce takie formy upowszechniać. Ale to tylko domniemanie, na którym trudno opierać normatywne rozumienie treści przepisu.
Kluczowe definicje
Jak zatem na gruncie prawa pracy traktować „postać papierową lub elektroniczną", a w szczególności, czy to pojęcie jest tożsame z „formą pisemną lub elektroniczną"? Czy należy stawiać znak równości między formą a postacią papierową oraz między formą a postacią elektroniczną? Często w języku potocznym, ale i w literaturze prawniczej pojęć „forma" i „postać" dość swobodnie używa się wymiennie. Natomiast na gruncie stosowania przepisów precyzja w używaniu pojęć powinna być priorytetem.
Pojęcie „postać papierowa", „postać elektroniczna" funkcjonuje w różnych obszarach prawa. Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne wprowadziła pojęcie postaci elektronicznej i dokumentu elektronicznego. Pierwsza znacząca batalia prawna o rozumienie pojęcia postać papierowa lub elektroniczna dotyczyła faktur VAT (wyrok NSA z 20 maja 2010 r., I FSK 1444/09). Przy czym w wyroku z 29 listopada 2011 r. (I FSK 278/11) NSA, dokonując analizy oryginalnej postać faktury VAT, wskazał na konieczność rozróżnienia między formą a postacią.
Rozróżnienie na postać elektroniczną i papierową zawierają m.in. przepisy ustaw o systemie informacji w ochronie zdrowia, o swobodzie działalności gospodarczej, ordynacja podatkowa. Na poziomie przepisów wykonawczych określa się szczegółowe zasady dotyczące czynności w postaci elektronicznej i papierowej, zasad ich stosowania, przyjmowania, poświadczania, konwersji. Przy czym nadal pojawiają się niespójności pojęciowe, jak np. w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości z 23 grudnia 2015 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych, gdzie w odniesieniu do wokand posłużono się pojęciem „formy papierowej lub postaci elektronicznej". Z kolei art. 131bc ust. 5 ustawy o zamówieniach publicznych dokonuje bardzo precyzyjnego określenia dotyczącego oferty, która jest składana albo w formie pisemnej w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej i musi być opatrzona odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Brak szczegółów
Analiza tych wielu przepisów prowadzi do dwóch wniosków:
a. cyfryzacja, poprzez wprowadzenie postaci elektronicznej obok papierowej, dotyczy co do zasady obszarów aktywności publicznej albo obszarów, w których realizuje się cele uzasadnione interesem publicznym. We wszystkich ww. przykładach postać papierowa lub elektroniczna danego działania lub czynności dotyczy czynności administracyjnych wykonywanych w zakresie ustawowych obowiązków organów podejmujących te czynności albo w celu zagwarantowania realizacji uprawnień wynikających z ustawy przez podmioty realizujące cele publiczne,