Zasada Pareto, znana też jako Zasada 80/20 opiera się na zależności, którą zaobserwował włoski ekonomista oraz socjolog, Vilfredo Pareto, a następnie sformułował amerykański teoretyk zarządzania Joseph Juran. Zgodnie ze wspomnianą zasadą, „na 80 proc. rezultatów przypada 20 proc. nakładów". Jak się okazuje, zależność ta sprawdza się nie tylko w ekonomii, ale również w procesie budowania marki pracodawcy oraz tworzenia atrakcyjnego Employee Value Proposition (EVP), czyli oferty pracodawcy uwzględniającej pakiet materialnych i niematerialnych korzyści dla pracowników.
Dostrzegaj i szlifuj diamenty
Biorąc pod uwagę fakt, że 20 proc. pracowników generuje 80 proc. wyników, budowanie zaangażowanego, utalentowanego zespołu jest kluczowe z punktu widzenia rozwoju oraz efektywności organizacji. Jeszcze ważniejsze jest w tym kontekście dostrzeżenie wśród pracowników liderów, którzy dzięki swoim przywódczym kompetencjom zmotywują podwładnych i staną się kluczem do wydajności całego zespołu.
Rozwój przywództwa nie jest jednak prostym zadaniem – nie przez przypadek jest on postrzegany od kilku lat jako jedno z najważniejszych wyzwań dla działu HR. Zwłaszcza wobec faktu, że menedżerowie muszą obecnie zarządzać różnorodnym, wielopokoleniowym zespołem z odmiennymi oczekiwaniami, potrzebami oraz specyfiką pracy. Kompetencje miękkie, w tym głównie kompetencje przywódcze, są więc w tym przypadku na wagę złota. Dlatego rolą pracodawcy jest nie tylko umiejętne namierzenie wśród pracowników liderów, ale również ich rozwój i zatrzymanie w firmie.
Umiejętnie mierz swoje działania
W jaki sposób mierzyć efektywność działań z zakresu HR i employer brandingu? Kluczowa jest w tym przypadku bieżąca informacja zwrotna od pracowników, jak również „twarde" statystyki odnośnie liczby awansów i rozwoju talentów w firmie, kosztów rekrutacji czy średniego stażu pracy poszczególnych pracowników oraz ich zaangażowania w życie firmy. Pamiętajmy przy tym, że 20 proc. czasu na weryfikację działań generuje 80 proc. konstruktywnego feedbacku. W związku z tym, warto zainwestować w nowoczesne, szyte na miarę potrzeb naszej firmy narzędzia IT (np. wewnętrzne platformy społecznościowe), dzięki którym będziemy mogli obserwować skuteczność realizowanych przez nas aktywności mających na celu angażowanie i motywację pracowników, jak również optymalizować naszą pracę. Budujmy też w organizacji kulturę dialogu – zachęcajmy zespół do zabierania głosu, wyrażania opinii, zadawania pytań. Tylko w takich okolicznościach informacja zwrotna od pracownika będzie rzetelna i pomocna.
Zadbaj o małe przyjemności
Konstruując strategię employer brandingową oraz budując EVP naszej firmy, koncentrujemy się zwykle na ambitnych, złożonych i długofalowych projektach, pomijając często małe, ale jakże istotne detale. Tymczasem, warto wziąć pod uwagę, że 20 proc. działań w ciągu doby generuje 80 proc. wrażenia z całego dnia. Oznacza to, że bardzo często drobne, niepozorne zdarzenia „tworzą nasz dzień", decydują o jego pozytywnym bądź negatywnym odbiorze.