W obecnym czasie – stanu zagrożenia epidemicznego – praca zdalna, popularnie nazywana home office, stała się dla wielu pracowników codzienną formą pracy. Praca zdalna polega na wykonywaniu poleceń pracodawcy z domu lub innego miejsca poza stałym miejscem jej wykonywania, czyli np. poza biurem. Niestety nie została ona do tej pory uregulowana w Kodeksie pracy, ani w żadnych innych przepisach.
Specustawa [ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 z późn. zm.)] przyznała pracodawcom prawo do polecenia swoim pracownikom wykonywania pracy zdalnej na czas trwania pandemii.
A co jeśli pracownik ulegnie wypadkowi w trakcie pracy zdalnej?
Definicja wypadku przy pracy
Wypadkiem przy pracy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t. j. Dz. U. 2019 poz. 1205 z późn. zm.) jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą: