Braki formalne w umowie na zastępstwo nie pozwolą wyłączyć jej z limitów

Katarzyna Dulewicz, radca prawny, partner CMS

Publikacja: 18.04.2017 02:00

Braki formalne w umowie na zastępstwo nie pozwolą wyłączyć jej z limitów

Foto: 123RF

Rz: Jak bardzo szczegółowe informacje trzeba podać w umowie na zastępstwo, jeśli chodzi o pracownika, który jest nieobecny i ma być zastępowany?

Katarzyna Dulewicz: W umowie o pracę na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego pracownika należy określić cel i okoliczności podpisania umowy poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach, które uzasadniają zawarcie takiej umowy. Moim zdaniem warto podać imię i nazwisko nieobecnego zastępowanego pracownika. Jest to ważne szczególnie w sytuacji, gdy w umowie na zastępstwo wskazano, iż ulegnie ona rozwiązaniu z chwilą powrotu zastępowanego pracownika do pracy. To, czy umowa ulegnie automatycznemu rozwiązaniu, czy też potrzebne jest jej odrębne wypowiedzenie, jest sprawą dyskusyjną.

Czy braki formalne w umowie na zastępstwo mogą uzasadniać twierdzenie, że jest to klasyczna umowa na czas określony?

Warto wskazać, że nie ma już instytucji umowy na zastępstwo. Kodeks przewiduje zamiast tego specyficzny typ umowy na czas określony, którą można zawrzeć z pominięciem limitu długości 33 miesięcy, jeśli jest zawarta na czas nieobecności pracownika. Dla użycia tego wyjątku konieczne jest umieszczenie w umowie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających jej zawarcie. Wskazanie przyczyny zostało więc podniesione przez ustawodawcę do rangi elementu umowy. Pominięcie wskazania przyczyny będzie zatem oznaczać, że strony zawarły klasyczną umowę na czas określony. To z kolei oznacza, że umowa będzie objęta limitami ustawowymi i nie będzie mogła być dłuższa niż 33 miesiące.

Bywa, że osoba zatrudniona na zastępstwo sama staje się niezdolna do pracy. Czy w takiej sytuacji pracodawca może przyjąć kolejną osobę na zastępstwo zastępcy?

Umowa o pracę zawarta w celu zastępstwa pracownika zawierana jest na okres usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy. Podkreślenia wymaga, iż sam zastępca również jest pracownikiem. W przypadku więc jego usprawiedliwionej nieobecności spowodowanej niezdolnością do pracy, możliwe będzie zawarcie umowy w celu zastąpienia go w okresie nieobecności.   —not. j.kal.

Rz: Jak bardzo szczegółowe informacje trzeba podać w umowie na zastępstwo, jeśli chodzi o pracownika, który jest nieobecny i ma być zastępowany?

Katarzyna Dulewicz: W umowie o pracę na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego pracownika należy określić cel i okoliczności podpisania umowy poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach, które uzasadniają zawarcie takiej umowy. Moim zdaniem warto podać imię i nazwisko nieobecnego zastępowanego pracownika. Jest to ważne szczególnie w sytuacji, gdy w umowie na zastępstwo wskazano, iż ulegnie ona rozwiązaniu z chwilą powrotu zastępowanego pracownika do pracy. To, czy umowa ulegnie automatycznemu rozwiązaniu, czy też potrzebne jest jej odrębne wypowiedzenie, jest sprawą dyskusyjną.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara