Świadczenie pracy wiąże się z niebezpieczeństwem wystąpienia negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Zasada ta dotyczy każdej pracy – różnice tkwią w poziomie ryzyka i w ewentualnych jego konsekwencjach. Każdego pracownika trzeba też poinformować o ryzyku związanym z pracą. Aby spełnić ten obowiązek, pracodawca musi wcześniej ocenić ryzyko zawodowe na poszczególnych stanowiskach pracy.
To konieczność
Z definicji ryzyka zawodowego wynika, że jest nim prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących negatywne konsekwencje. W szczególności obejmuje to pojawienie się u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych wskutek zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy.
Celem oceny ryzyka zawodowego jest poprawa warunków pracy poprzez ochronę zdrowia i życia pracowników. Ochrona ta będzie tym skuteczniejsza, im rzetelniej przeprowadzi się tę ocenę.
Ocena taka nie jest dobrą wolą pracodawcy wynikającą z dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Z jej przeprowadzeniem wiąże się wiele obowiązków, które pracodawcy muszą zrealizować niezależnie od własnego przekonania, czy ocena ryzyka ma sens czy nie.
Zgodnie z art. 226 kodeksu pracy pracodawca ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą. Stosuje także niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. Musi też poinformować personel o ryzyku zawodowym oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. To obowiązki bezwzględne dla każdego pracodawcy – niezależnie od jego wielkości, formy organizacyjno-prawnej czy rodzaju pracy, jaką wykonują zatrudnieni.