Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy zatrudniony może świadczyć pracę w formie telepracy, czyli poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Innymi słowy, nie musi codziennie przychodzić do zakładu, może bowiem swoje obowiązki wykonywać w domu.
Na każdym etapie
Telepracę można wprowadzić na każdym etapie zatrudnienia pracownika. Może się to więc stać również na samym początku przy zawieraniu umowy.
Z punktu widzenia pracownika ważne jest, czy i w jaki sposób przestać być pracownikiem siedzącym za biurkiem i stać się telepracownikiem wykonującym pracę zdalnie. Z inicjatywą podjęcia telepracy może wystąpić zarówno pracownik, jak i pracodawca. Jeżeli z taką propozycją wystąpi pracownik w trakcie trwającego już zatrudnienia, pracodawca „powinien w miarę możliwości" uwzględnić jego wniosek. W praktyce oznacza to, że powinien go rozpatrzyć pozytywnie, niemniej w granicach uwzględniających strukturę organizacyjną zakładu oraz zadania wykonywane na stanowisku przez daną osobę. Można sobie bowiem wyobrazić sytuację, że zakres obowiązków danego pracownika oraz rodzaj wykonywanej pracy nie dadzą się pogodzić z nieobecnością pracownika w firmie.
W tym względzie istotne jest zatem porozumienie obu stron. Zmiana warunków wykonywania pracy na telepracę następuje bowiem na mocy porozumienia. Nie ma ono charakteru wypowiedzenia zmieniającego. Telepracy nie można też wprowadzić poleceniem służbowym ani przeniesieniem. Odmowa przejścia pracownika na telepracę nie może również stanowić podstawy wypowiedzenia umowy.
Zadość formalnościom
Jeżeli strony wyrażą wolę kontynuowania zatrudnienia w formie telepracy, pracodawca ma obowiązek: