Zalecenia lub uwagi
Jeśli w ocenie społecznego inspektora pracy u pracodawcy dochodzi do naruszeń przepisów prawa pracy – w tym prawa zakładowego (regulaminów, zarządzeń, układów zbiorowych, porozumień itp.) – powinien on poinformować o tym fakcie kierownika zakładu pracy oraz oddziału (wydziału).
Pracodawca ma obowiązek założyć zakładową księgę zaleceń i uwag oraz oddziałowe (wydziałowe) księgi uwag, przeznaczone do zapisów społecznych inspektorów pracy. Księgi te należy przechowywać w miejscu ustalonym przez kierownika zakładu pracy. Trzeba je udostępniać do wglądu zakładowym organizacjom związkowym, organom samorządu załogi, organom Państwowej Inspekcji Pracy oraz innym organom nadzoru i kontroli warunków pracy. Zapisy zawarte w księgach zaleceń i uwag oraz oddziałowych (wydziałowych) księgach uwag mają moc dokumentów urzędowych w postępowaniu przed organami państwowymi.
Jeżeli społeczny inspektor pracy ustali naruszenia przepisów, podejmuje działania, o których mowa w art. 11 ustawy o sip. Zasadniczą formą reakcji w razie, gdy ujawnił on nieprawidłowości, są zalecenia. Podmiotem uprawnionym do ich formułowania jest zakładowy społeczny inspektor pracy.
Nie oznacza to, że pozostali społeczni inspektorzy pracy nie mają w kwestii zaleceń żadnej roli. Mogą oni inicjować ich wydawanie. Tym samym ustalenia kontrolne poczynione przez oddziałowego lub grupowego społecznego inspektora mogą być podstawą do sformułowania zaleceń przez inspektora zakładowego.
W praktyce może powstać wątpliwość, co mogą zrobić oddziałowi lub grupowi społeczni inspektorzy pracy, gdy przekazują zakładowemu społecznemu inspektorowi pracy informacje, które jednoznacznie uzasadniają sporządzenie zaleceń, a ten z różnych względów odstępuje od ich skierowania do pracodawcy. Formalnie zakładowy inspektor nie ma prawa odstąpić od sformułowania zaleceń, w tym na podstawie ustaleń jego kolegów ze społecznej inspekcji pracy. Przepis mówi wyraźnie „zakładowy społeczny inspektor pracy wydaje", a nie „może wydać". Tym samym zaniechanie wydania zaleceń jest bezprawne na gruncie art. 11 ustawy o sip.
Co jednak, jeśli mimo to zalecenia nie zostaną wydane, bo „to nie jest temat dla społecznej inspekcji pracy"? Zakładowy sip ryzykuje wszczęcie procedury w sprawie jego odwołania na podstawie art. 7 ustawy o sip.
Dyspozycja usunięcia
Zalecenia mają formę pisemną. Zawierają one dyspozycję skierowaną do pracodawcy, zobowiązującą go do usunięcia we wskazanym terminie stwierdzonych nieprawidłowości. W braku szczególnych uregulowań, zalecenia mogą dotyczyć zarówno zagadnień związanych z bezpieczeństwem pracy, jak też prawną ochroną pracy. Inaczej mówiąc, mogą dotyczyć każdej kwestii wynikającej z naruszeń prawa pracy.
W razie bezpośredniego zagrożenia mogącego spowodować wypadek przy pracy, zakładowy społeczny inspektor pracy występuje do kierownika zakładu pracy o natychmiastowe usunięcie tego zagrożenia. Gdy ten nie podejmie odpowiednich działań, inspektor wydaje pisemne zalecenie wstrzymania pracy danego urządzenia technicznego lub określonych robót, zawiadamiając o tym równocześnie zakładowe organizacje związkowe.
Sprzeciw do inspekcji
Od zaleceń zakładowego społecznego inspektora pracy pracodawca może wnieść sprzeciw. Kłopot w tym, że powoduje to przeniesienie sporu poza mury zakładu pracy. Sprzeciw wnoszony jest bowiem nie do zakładowych struktur społecznej inspekcji pracy, a do właściwego inspektora Państwowej Inspekcji Pracy.
Sprzeciw od zalecenia terminowego pracodawca może wnieść w ciągu 7 dni, licząc od dnia jego doręczenia. W przypadku zaleceń wstrzymujących pracę, sprzeciw trzeba złożyć bezzwłocznie.
Informacja do kierownika
W razie stwierdzenia, że nie są przestrzegane przepisy prawa pracy, w tym postanowienia układów zbiorowych i regulaminów pracy (w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych), społeczny inspektor pracy informuje o tym kierownika zakładu pracy oraz oddziału (wydziału), czyniąc jednocześnie stosowny zapis w księgach uwag i zaleceń.
Sprawdzane budynki i maszyny
Nadzorując techniczne bezpieczeństwo pracy, społeczni inspektorzy pracy mogą kontrolować w szczególności:
- przestrzeganie wymagań technologicznych pod względem bezpieczeństwa pracy, postanowień dokumentacji techniczno-ruchowej, jak również instrukcji obsługi maszyn,
- wyposażenie maszyn i urządzeń technologicznych w osłony i urządzenia zabezpieczające oraz sprawność i przydatność tych osłon oraz urządzeń podczas ruchu,
- stan urządzeń energetycznych i skuteczność działania ochron przeciwporażeniowych,
- wyposażenie pracowników w sprawny sprzęt w zakresie ochrony indywidualnej,
- przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy,
- zapewnienie pracownikom, zgodnie z obowiązującymi przepisami, szatni, pomieszczeń do spożywania posiłków, urządzeń higieniczno-sanitarnych (odpowiednio do rodzaju pracy i liczby zatrudnionych),
- przestrzeganie norm w zakresie substancji szkodliwych, zapylenia, hałasu, wibracji, mikroklimatu i oświetlenia,
- wydawanie zatrudnionym środków higieny osobistej, napojów oraz posiłków profilaktycznych,
- kierowanie pracowników na badania profilaktyczne, w tym przestrzeganie ważności orzeczeń stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy.
Kara za brak współpracy
Umożliwienie realizacji ustawowych zadań społecznej inspekcji pracy, w tym właściwe z nią współdziałanie, nie jest dobrą wolą pracodawcy. Naruszenie przez osobę działającą w imieniu zakładu pracy przepisów ustawy o sip jest zagrożone karą grzywny do 2500 zł (art. 22 ustawy o sip). Analogicznej karze podlega ten, kto nie wykonuje zaleceń zakładowego społecznego inspektora pracy. Orzekanie w tych sprawach następuje na podstawie wniosku inspektora PIP.
Odsunięcie od pracy
W sytuacji naruszenia przez pracownika przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, społeczny inspektor pracy zwraca mu uwagę na obowiązek przestrzegania tych przepisów i zasad. Gdy zachowanie tej osoby na stanowisku pracy wskazuje na ich niedostateczną znajomość oraz nieumiejętność wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie lub innych pracowników, społeczny inspektor pracy zwraca się do kierownika właściwej komórki organizacyjnej o czasowe odsunięcie tej osoby od tej pracy i zapoznanie jej z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.