PPK: Koszt pracowniczego planu kapitałowego

Wpłata finansowana przez pracodawcę na PPK wyniesie od 1,5 do 4 proc. wynagrodzenia uczestnika programu. Przy ustalaniu wartości zamówienia najlepiej przyjąć, że do programu przystąpi cała załoga.

Publikacja: 04.04.2019 06:00

PPK: Koszt pracowniczego planu kapitałowego

Foto: Fotolia.com

Przepisy ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (DzU poz. 2215; dalej: PPK) zobowiązują podmioty zatrudniające do wyboru instytucji finansowej, która będzie u nich zarządzać PPK. Ustawodawca jedynie częściowo uregulował ten obowiązek, przewidując konieczność stosowania się przez pracodawców do kryteriów wskazanych w ustawie. Poza tymi wytycznymi, tryb i forma wyboru instytucji finansowej nie jest regulowana przepisami ustawy o PPK.

Czytaj także: Pracownicze Plany Kapitałowe: nowy system oszczędzania nie dla wszystkich

W ramach programu oszczędzania pracodawca będzie zobowiązany do finansowania wpłat podstawowych w wysokości określonej przepisami ustawy o PPK. Wybrana instytucja finansowa będzie zaś pobierała wynagrodzenie z tytułu zarządzania gromadzonymi środkami. W sensie ekonomicznym koszt tego wynagrodzenia będzie jednak obciążać uczestnika PPK.

Wewnętrzne procedury

Z obowiązujących u wielu pracodawców wewnętrznych procedur zakupowych wynika przy tym obowiązek wskazania w warunkach zamówienia jego szacowanej wartości. W związku z tym mogą się pojawiać wątpliwości dotyczące sposobu oszacowania wartości zamówienia w przypadku prowadzonego postępowania zakupowego na wyłonienie instytucji finansowej zarządzającej PPK prowadzonym przez pracodawcę.

Przepisy ustawy o PPK nie odnoszą się do kwestii wartości przedmiotu zamówienia przy dokonywaniu przez pracodawcę wyboru instytucji finansowej zarządzającej PPK. Nie regulują też wartości umowy o zarządzanie PPK, zawieranej między pracodawcą a wybraną instytucją finansową, będącej podstawą do dokonywania przez pracodawcę wpłat do PPK. Należy też pamiętać, że z mocy prawa umowa o zarządzanie PPK będzie zawierana na czas nieokreślony, a zobowiązanie pracodawcy do tworzenia PPK ma charakter praktycznie bezwzględny i bezterminowy. Ponadto PPK cechują się co do zasady powszechnością. Teoretycznie nawet 100 proc. pracowników może chcieć uczestniczyć w programie, a pracodawca nie posiada żadnego mechanizmu zablokowania tego.

Podstawowe i dodatkowe

Pracodawca prowadzący program będzie musiał dokonywać wpłat podstawowych na rzecz uczestników programu w wysokości 1,5 proc. wynagrodzenia danej osoby. Ponadto – jeśli tak będzie wynikało z umowy o zarządzanie PPK albo ze źródeł zakładowego prawa pracy obowiązującego u pracodawcy – może też być zobowiązany do finansowania wpłat dodatkowych do PPK w wysokości do 2,5 proc. pensji uczestnika. Zatem sumarycznie pracodawca może finansować wpłatę do PPK na poziomie 4 proc. wynagrodzenia uczestnika. To maksymalna wartość możliwego zaangażowania finansowego firmy w PPK w danym okresie. Przyjmując, że takim okresem będzie rok, maksymalny poziom zaangażowania finansowego pracodawcy w ramach PPK można określić na 4 proc. rocznego budżetu wynagrodzeń.

Wartość zamówienia

Biorąc to pod uwagę, właściwym i jednocześnie niesprzecznym z ustawą o PPK sposobem oszacowania wartości przedmiotu zamówienia w przypadku pracowniczego planu kapitałowego jest przyjęcie rozwiązania opartego na szacunkowym jednorocznym koszcie wynikającym z maksymalnej kwoty wpłat podstawowych i dodatkowych finansowanych przez firmę w ramach PPK dla wszystkich pracowników. Tak obliczona kwota to maksymalne roczne zobowiązanie pracodawcy z tytułu bezpośrednio finansowanych przez niego wpłat do PPK. Będzie ona z pewnością zawyżona. Mało prawdopodobne jest bowiem, aby aż 100 proc. pracowników jakiegokolwiek pracodawcy uczestniczyło w PPK, a także aby 100 proc. pracowników spełniało warunki do otrzymania wpłat dodatkowych finansowanych przez pracodawcę (jeśli te fakultatywne wpłaty wystąpią). Jednak tak ustalona kwota jak najbardziej może stanowić szacowaną wartość przedmiotu zamówienia dla celów PPK.

Autor jest radcą prawnym i wspólnikiem zarządzającym w Kancelarii Prawa Pracy Wojewódka i Wspólnicy Sp.k.

Przepisy ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (DzU poz. 2215; dalej: PPK) zobowiązują podmioty zatrudniające do wyboru instytucji finansowej, która będzie u nich zarządzać PPK. Ustawodawca jedynie częściowo uregulował ten obowiązek, przewidując konieczność stosowania się przez pracodawców do kryteriów wskazanych w ustawie. Poza tymi wytycznymi, tryb i forma wyboru instytucji finansowej nie jest regulowana przepisami ustawy o PPK.

Czytaj także: Pracownicze Plany Kapitałowe: nowy system oszczędzania nie dla wszystkich

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów