Nowelizacja wynika z potrzeby wdrożenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 czerwca 2018 r. (sygn. K 53/16), w którym sędziowie zakwestionowali to, że przepisy o profilowaniu bezrobotnych wynikają z rozporządzenia, a nie z ustawy.

Czytaj także: Nowa ustawa o rynku pracy: zniknie profilowanie bezrobotnych

Rząd wykorzystał okazję, aby zrezygnować z uciążliwego dla urzędów pracy profilowania. Profilowanie bowiem zamiast ułatwiać udzielanie pomocy bezrobotnym, w praktyce znacząco usztywniało zasady aktywizacji zawodowej osób, które trafiły do III profilu, i utrudnił ich powrót na rynek pracy.

Zmiany, chociaż korzystne dla urzędów pracy i bezrobotnych, rodzą jednak pewne ryzyko. Muszą bowiem wejść w życie najpóźniej 14 czerwca 2019 r., zanim dotychczasowe regulacje, w myśl wyroku Trybunału Konstytucyjnego, stracą moc. Jeśli nie uda się zmienić przepisów przed tą datą, każdy dzień zwłoki oznacza paraliż urzędów pracy, które bez nowelizacji nie będą miały podstawy prawnej do wydawania pieniędzy na pomoc dla bezrobotnych.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu