Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu zamieszkania osoby fizycznej dla celów podatkowych. Wydawany jest przez administrację podatkową tego państwa, w którym dana osoba mieszka. Podstawą wydania certyfikatu rezydencji w Polsce jest art. 306l ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ podatkowy wydaje certyfikat rezydencji na wniosek podatnika. Polskie urzędy skarbowe zwykle wydają certyfikaty rezydencji obywatelom polskim, którzy mieszkają w Polsce i pracują za granicą. W ten sposób Polacy potwierdzają swoją rezydencję w Polsce dla celów podatkowych, a certyfikaty przedkładają zagranicznemu pracodawcy. Jeśli Polak pracuje za granicą i chce swoje dochody rozliczyć w naszym kraju, to powinien posiadać taki certyfikat rezydencji. Gdy nie postara się o certyfikat, także będzie mógł rozliczyć w Polsce swoje dochody z zagranicy, ponieważ jego ośrodek interesów życiowych znajduje się w Polsce i z tego względu będzie on uznany za polskiego rezydenta. Osoba posiadająca polską rezydencję podatkową posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i rozlicza się w Polsce ze wszystkich swoich dochodów osiągniętych zarówno w Polsce, jak i za granicą bez względu na miejsce położenia źródeł dochodu.
Korzyścią z posiadania przez Polaka certyfikatu rezydencji jest jednak możliwość zastosowania w obcym kraju niższej stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Podobnie, osoba zagraniczna pracująca w Polsce, chcąc stosować niższe stawki podatkowe wynikające z umowy międzynarodowej, powinna postarać się o certyfikat rezydencji od zagranicznej administracji podatkowej. Do polskiego urzędu skarbowego może zwrócić się o certyfikat również cudzoziemiec mieszkający na stałe w Polsce. Urząd skarbowy potwierdzi w ten sposób, że cudzoziemiec jest polskim rezydentem.
Uwaga! Certyfikatu rezydencji nie może zastąpić oświadczenie podatnika o miejscu zamieszkania. W interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 maja 2016 r. (ILPB2/4511-1-413/16-3/WS) czytamy, że „certyfikat stanowi środek dowodowy (wyłączny) posiadania rezydencji podatkowej w określonym kraju, czego stwierdzenie umożliwia płatnikowi, zastosowanie postanowień stosownej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu".
Wniosek i 17 zł
Aby taki certyfikat uzyskać, trzeba złożyć wniosek do urzędu skarbowego, wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł i urząd skarbowy najpóźniej w ciągu siedmiu dni wydaje zaświadczenie o miejscu zamieszkania. Treść certyfikatu powinna zawierać:
- miejsce zamieszkania podatnika,