fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kadry

Koronawirus: jak zorganizować sobie pracę zdalną w czasie pandemii

Praca zdalna jest efektywna, ale musi być dobrze zorganizowana
AdobeStock
Gdy mierzymy się z pandemią koronawirusa, wyzwaniem staje się nie tylko troska o nasze zdrowie, ale też odpowiednie zorganizowanie się podczas pracy zdalnej. Jak efektywnie pracować z domu i mądrze korzystać z home office?

Praca zdalna dla wielu osób może być nie lada wyzwaniem. Wymaga dyscypliny i motywacji oraz wprowadzenia kilku zasad ułatwiających efektywne wykonywanie obowiązków służbowych. Stwórzmy sobie komfortowe miejsce pracy i plan dnia. Trzymajmy się ustalonych godzin pracy. Komunikujmy się z zespołem, bądźmy kreatywni i wymieniajmy się pomysłami.

Tymczasowe miejsce pracy

Zdalne wykonywanie obowiązków służbowych wymaga od nas dyscypliny i dobrej organizacji pracy. Dlatego chcąc efektywniej pracować podczas home office warto odpowiednio przygotować przestrzeń do pracy. Jak zatem powinno wyglądać nasze domowe biuro?

Najważniejsze jest, aby strefa pracy była wydzielona od reszty mieszkania. Stwórzmy przestrzeń, w której będziemy mogli bez problemu się skupić i wykonywać niezbędne obowiązki służbowe. Zadbajmy o swoją wygodę – zapewnijmy sobie odpowiednie biurko, krzesło i dobre oświetlenie. Przygotujmy urządzenia biurowe, które będą niezbędne przy wykonywaniu codziennych zadań. Znajdźmy także miejsce na dokumenty potrzebne do pracy – wszystkie segregatory i materiały, które wykorzystujemy podczas pracy, trzymajmy w miejscu, do którego będziemy mieli łatwy dostęp. Przygotujmy nasze „tymczasowe biuro” tak, aby kojarzyło nam się z pracą i wykonywanymi obowiązkami. Odpowiednio nas to zmotywuje i nastroi do realizacji pracowniczych zadań.

Plan dnia

Podczas pracy zdalnej ważna jest samodyscyplina i zaangażowanie w wykonywaną pracę. Nie łączmy obowiązków pracowniczych z obowiązkami domowymi. Robienie przerwy w pracy, aby np. wytrzeć kurze, pozmywać czy nastawić pranie nie jest najlepszym pomysłem. Starajmy zachowywać się tak, jak w ciągu dnia pracy w biurze.

Zaczynajmy dzień od stworzenia listy zadań do wykonania, dzięki czemu ustalimy cele i priorytety, a nasza praca będzie bardziej zorganizowana i efektywna. Trzymajmy się wyznaczonych godzin pracy, które obowiązują nas podczas pracy w biurze.

Nawet jeśli wykonamy wcześniej wszystkie służbowe obowiązki, poświęćmy ten czas na rozwój i zdobycie nowych kompetencji. Poszukajmy szkoleń on-line, platform e-learningowych, podcastów, raportów czy artykułów, które warto przeczytać, aby poszerzyć swoją wiedzę.

Nawet podczas home office nie można jednak zapomnieć o work-life balance. Pracując zdalnie, pamiętajmy, aby nie przestawić się na tryb pracy 24 godziny na dobę. To, że pracujemy z domu, nie oznacza, że musimy pracować non stop. Zachowajmy równowagę między pracą a życiem osobistym. Po zakończonej pracy zaplanujmy coś przyjemnego, co sprawi, że wypoczniemy i nabierzemy sił na kolejny dzień pracy.

Rozmowa ze współpracownikami

Praca z domu utrudnia bezpośredni kontakt ze współpracownikami, co ogranicza możliwość uczenia się od kolegów i koleżanek, a to znacząco ogranicza nasz rozwój zawodowy. Ponadto „presja” koleżeńska wpływa motywująco, a dla niektórych osób może być niezbędnym czynnikiem do wykonywania efektywniejszej pracy. Dlatego tak ważne jest, abyśmy zadbali o kontakt z innymi osobami z zespołu, szczególnie tymi, którzy nas motywują, inspirują oraz sprawiają, że mamy dobry nastrój. W tym celu możemy skorzystać z wideokonferencji, chatu czy telefonu. Rozmowy ze współpracownikami spowodują, że poczujemy się częścią zespołu. Dodatkowo motywacja do skończenia zadania rośnie, kiedy wiemy, że inni też pracują i angażują się w wykonywane projekty.

Praca zdalna dla wielu osób może być nie lada wyzwaniem. Wymaga dyscypliny i motywacji oraz wprowadzenia kilku zasad ułatwiających efektywne wykonywanie obowiązków służbowych. Zadbajmy o stworzenie komfortowego miejsca pracy, stwórzmy plan dnia oraz trzymajmy się ustalonych godzin pracy. Komunikujmy się z zespołem, inspirujmy się, bądźmy kreatywni oraz wymieniajmy się pomysłami. Dzięki temu łatwiej nam będzie odnaleźć się w nowej sytuacji i efektywnie wykonywać pracę z domu.  

 

Autorka jest trenerem rozwoju osobistego, coach-em, psychoterapeutą, właścicielką firmy Personal Effect

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA