Przejęcie zakładu - skutki dla pracowników nieetatowych

Jeśli dochodzi do przejęcia zakładu na podstawie art. 231 kodeksu pracy, zakład przejmowany powinien rozwiązać umowy cywilnoprawne, a przejmujący – podpisać je od nowa, chyba że nie jest tym zainteresowany.

Publikacja: 14.03.2017 05:00

Przejęcie zakładu - skutki dla pracowników nieetatowych

Foto: 123rf

Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę na mocy art. 231 kodeksu pracy to procedura coraz częściej przez firmy praktykowana. Warto więc przeanalizować temat pod kątem wymogów prawnych, odpowiedzialności oraz skutków przejęcia.

Ważne zdarzenie

Aby mogło dojść do przejęcia zakładu pracy lub jego części, musi mieć miejsce czynność prawna lub zdarzenie, następstwem którego będzie przejęcie. Nie ma znaczenia, czy będzie to efekt dzierżawy, kupna, sprzedaży czy najmu. Liczy się kontrola nad przejmowanym obiektem. Każda jednostka, w której możemy spotkać pracę zespołową, może być przejęta przez inny zakład. Aby można było mówić o przejęciu na mocy art. 231 k.p., musi dojść zarówno do przejęcia mienia materialnego, jak też personelu.

Kodeks pracy jasno wytycza zasady przejęcia, terminy oraz formę poinformowania o tym przejmowanych pracowników. Przede wszystkim chroni etatowców przed negatywną zmianą związaną z przejęciem. Przechodzą oni do nowego pracodawcy na dotychczasowych warunkach zatrudnienia. Zmienia się pracodawca, ale nie warunki pracy. Nie ma więc potrzeby podpisywania nowej umowy o pracę ani nowych dokumentów związanych z zatrudnieniem pracownika. Zmiana dotychczasowych warunków zatrudnienia przejętych pracowników może nastąpić tylko za porozumieniem stron lub na mocy dokonanego przez pracodawcę wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 k.p.).

Na pracodawcach (zarówno obecnym, jak i przyszłym) ciąży obowiązek poinformowania pracowników o planowanych zmianach nie krócej niż 30 dni przed planowaną datą przejęcia. Jeżeli pracownik w ciągu 7 dni nie zgłosi sprzeciwu, uznaje się, że akceptuje nowego pracodawcę. Natomiast gdy zgłosi uwagi, wówczas rozpoczyna bieg wypowiedzenie umowy o pracę.

Co istotne, pracownik może rozwiązać umowę w terminie 2 miesięcy od daty przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, po którym stosunek pracy ulega rozwiązaniu. Skutki takiego rozwiązania są takie same, jakie wynikają z rozwiązania umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

Nowe ustalenia

Kodeksowa ochrona dotyczy jednak wyłącznie pracowników etatowych. W przypadku zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych nie ma żadnych regulacji, które dawałyby jakąkolwiek ochronę.

Zakład przejmowany powinien rozwiązać umowy, a przejmujący podpisać je od nowa, jeżeli będzie tym zainteresowany.

Zakres odpowiedzialności przejmowanego i przejętego pracodawcy związany jest przede wszystkim z rozmiarem przejęcia. Jeżeli przejmowany jest cały zakład pracy, wówczas za zobowiązania wobec przejmowanych pracowników odpowiada wyłącznie nowy pracodawca. Gdy zaś przejęta zostaje część zakładu, wówczas solidarnie odpowiadają obydwie strony, a pracownik może wystąpić z roszczeniem do obu pracodawców. W takim przypadku do pełnego zaspokojenia roszczeń powinni poczuwać się obydwaj.

Również kwestia zobowiązań wobec ZUS i obowiązku informacyjnego spoczywa na obu płatnikach. Jeżeli chodzi o kwestię rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku przejęcia obowiązek wystawienia deklaracji rocznych i informacji podatkowych dla pracowników ciąży na nowym pracodawcy. To on powinien zadbać o uzyskanie danych niezbędnych do wypełnienia późniejszych obowiązków płatnika za przejętych pracowników.

Zdaniem autorki

Magdalena Ciałkowska, manager ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Administracji Kadrowo-Płacowej w Dziale Usług Księgowych BDO

Choć ciężko jest zapobiec problemom, które mogą wyniknąć w przypadku przejęcia zakładu pracy lub jego części, to jednak można zadbać, by było ich jak najmniej. W tym celu przede wszystkim w momencie przejęcia należy przeanalizować sytuację przejmowanego zakładu pracy, przejmowanych dokumentów i bazy informacji. Niedokończone rzeczy, niewypłacone świadczenia lub zaniedbania powinny zostać sprostowane przez przejmowany podmiot. Dbając o to, podmiot przejmujący ochroni się przed ewentualnymi korektami oraz związanymi z tym dodatkowymi kosztami.

Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę na mocy art. 231 kodeksu pracy to procedura coraz częściej przez firmy praktykowana. Warto więc przeanalizować temat pod kątem wymogów prawnych, odpowiedzialności oraz skutków przejęcia.

Ważne zdarzenie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara