Czy można wykorzystać firmowe zdjęcia na prywatnych kontach w social mediach?

- Czy pracodawca może żądać zwrotu kosztów przeprowadzenia profesjonalnej sesji fotograficznej, po zakończeniu współpracy z pracownikiem, w związku z wykorzystywaniem przez niego fotografii z tej sesji na prywatnym profilu w social mediach?

Aktualizacja: 14.03.2021 14:07 Publikacja: 13.03.2021 23:01

Czy można wykorzystać firmowe zdjęcia na prywatnych kontach w social mediach?

Foto: Adobe Stock

Zdjęcia pracowników robione podczas sesji korporacyjnych są częstą praktyką promowania działalności firmy na przykład na stronie internetowej pracodawcy. Takie zdjęcie można uznać za utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i z tego względu osoba zlecająca taką sesję, w tym przypadku pracodawca, w praktyce powinien zawrzeć z twórcą, czyli fotografem umowę przenoszącą autorskie prawa majątkowe. W ten sposób twórca przenosi na nabywcę autorskie prawa majątkowe do stworzonego przez siebie dzieła, w tym prawo korzystania i rozporządzania nim. Zakres tych praw wynikać będzie bezpośrednio z treści umowy. Należy podkreślić, że dla ważności takiej umowy przenoszącej prawa autorskie wymagana jest forma pisemna, o czym w praktyce bardzo często podmioty zlecające profesjonalną sesję zdjęciową zapominają.

Pozostało 81% artykułu

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe